سیاست خارجی امریکا در افغانستان و جهان اسلام

Posted on at


امریکا کشوری که بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق در ده اخیر قرن بیستم به ابر قدرت جهان تبدیل شده است ، و بعد ازین که جایگاه خود را در جهان مستحکم تر نمود برنامه های استعماری خود در سرتاسر جهان گسترش داد. چنانچه امروز شاهد حضور گسترده نیروهای این کشور در تمام جهان هستیم . این کشور بنابر شواهد زیاد که توسط شهروندان خود این کشور بیان شده است ، کشور های اسلامی و کشورهای خاور میانه بخاطر وجود نفت و گاز فراوان که از طرف خداوند )ج)  به آنها اعطا شده است ، و اسلامی بودن این کشور ها مورد استعمار قرار داده است .


این کشور بخاطر تأمین احتیاجات و برپا داشتن تمدن صنعتی خود احتیاج مبرم به نفت و گاز دارد که بدون استعمار کشور های نفتی که اکثراً در کشور های اسلامی این منابع موجود است امکان پذیر نیست . کشور امریکا سال ها قبل از حادثۀ 11 سپتامبر یعنی در سال 1979 برای اشغال افغانستان طرح ریزی کرده بود.


 این طرح برای این بود که بالای نفت و گاز دریای خزر تسلط یابد همچنان اشغال کشور عراق نیز برای تسلط بالای نفت و گاز خلیج فارس و غارت منابع نفتی این کشور بوده است. امریکا برای پیش برد اهداف خود باید بهانۀ داشته باشد که به صراحت میتوان به تبلیغات فریبنده از دمکراسی در جهان اسلام سخن گفت.


 


افغانستان کشوری که در طول تاریخ سه بار قوای انگلیس و یک بار شوروی سبق را شکست داده است و تاریخ با افتخاری داشته است اما هم اکنون در مقابل امریکا در آستانۀ سر فرو آوردن میباشد.شاید به این دلیل باشد که امریکا رگ خواب یا نقطۀ ضعف افغانستان را پیدا کرده است و از طریق دوستی وهمکاری می خواهد پالسی وسیاست خود را بر کشور اعمال نماید.فعلاً که امریکا در حال انتقال امنیت افغانستان به نیروهای افغان است در ولایاتی که نیروهای این کشور موجود نیست اوضاع امنیتی بیشتر مساعد است و مردم با خیال راحت تری زنده گی میکنند اما باز هم در کنار این هم این کشور به اهداف خود در منطقه ادامه میدهد که میتوان به تهاجم فرهنگی این کشور در افغانستان اشاره نمود.


اگر ما نگاهی به تاریخچۀ پالیسی و سیاست امریکا در مقابل کشور های اسلامی داشته باشیم خواهیم دید که این کشور ها به صورت عموم از جنگ های داخلی و حملات ضد مذاهب مختلف نام برد که از کارکرد های دولت امریکا و سیاست خارجی این کشور است. جنگ های داخلی که سبب اصلی آن عبارت از بی نظمی و بی اتفاقی مردم است در اثر دخالت کشور های غربی به وجود می آید. باید به خاطر داشت که این کشمکش بین امریکا و کشور های ابر قدرت جهان بر جهان شرق به خصوص کشور های جهان سوم مانند افغانستان تأثیر مستقیم و عمیق بر جا میگزارد.


یگانه راه نجات از این معضل اجتماعی خود کفائی بودن و استفاده از روش های سیاست اسلامی و اجتماعی در کشور های اسلامی و افغانستان است.پس با عبرت گرفتن از حادثاتی که در سوریه ، فلسطین و مصر حکم فرماست در تلاش برای آبادانی کشور و دین خود باشیم.


 


 


  



About the author

TobaSeddiqi

She is Toba Seddiqi student of Ali-Sher-Nawai. She is studying in 11th class, and favorite of getting online and studying english.lives in herat_afghanistan. and a member of british council school online project.

Subscribe 0
160