بررسی از مزرعه پژوهشی اردوخان ولایت هرات توسط تیم پرودکشن بانوان انکس

Posted on at


زراعت در افغانستان نیازمند نوین کردن، پیش رفته کردن و پژوهش های حرفه ای می باشد؛ و روشهای سنتی دیگر کمتر نتیجه مطلوب را می دهند.


آشنا کردن دهقان ها با روشهای جدید و بهره برداری درست از محصولات شان نیازمند ایجاد مزرعه های پژوهیشی واستفاده از ابزار جدید می باشد، زراعت هرات در این زمینه کارهای مختلفی انجام داده است که ایجاد چند مزرعه ی پژوهشی در تعدادی از قریه ها می باشد.


بخش تهیه گزراش پروژه "بانوان انکس" اینبار به تهیه گزارش از یکی ازین مزرعه های پژوهشی بنام "مزرعه پژوهشی اردوخان" پرداخته است.


مزرعه پژوهشی اردوخان در هشت کیلومتری شرق شهر هرات موقعیت دارد، و این مزرعه کار خود را از سال 1956 آغاز کرده و از آن زمان به کارهای پژوهشی زراعت پرداخت.



مساحت این مزرعه ی پژوهشی 200 هکتار می باشد که کارهای پژوهشی این مزرعه روی انواع حبوب ها  قله ها سبزی ها نبات های صنعتی و دیگر محصولات کشاورزی می باشد.


مزرعه پژوهشی اردوخان زمینه پژوهش و کاوش های علمی را برای دانشجوهای زراعت و دهقان ها فراهم کرده تا بتوانند با استفاده از ابزار جدید و امکانات پیشرفته به نتیجه مطلوب برسند.


آقای حبیب الله صابری سرپرست مزرعه پژوهشی اردو خان میگوید: از زمانی که از ابزار و امکانات جدید استفاده میکنیم زمان کاری و پژوهش های ما روی محصولات بیشتر و فنی تر شده است.



آقای صابری با ابراز خرسندی از اینکه کارهای پژوهشی آنها بصورت فنی تر پیش می رود می گوید: "در گذشته برای آبیاری این مزرعه ی بزرگ از طریق کانال های استفاده می کردیم که اب زیادی مصرف می شد، اما در سال گذشته  دستگاه آبیاری باران توسط  دانشگاه تکزاس در مساحت125 جریب زمین ساخته و نصب شد؛ که با این سامانه میتوان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد."



استفاده از چنین سامانه های زراعتی و امکانات پیشرفته بخصوص سامانه آبیاری می تواند به رشد نباتات للمی در زراعت حوزه جنوب غرب کمک کند.


ایجاد همچنین مزرعه های پژوهشی در کشور باعث رشد زراعت وآشنایی دهقان ها با روشهای جدید می شود که دهقان ها بتوانند بصورت درست از محصول های خود استفاده کنند. 


 


تهیه شده توسط: محمد یونس صدیقی


 



About the author

herat-womensannex

Herat Digital Citizen Fund is subpart ofDigital Citizen Fund based in NYC. Digital Citizen Fund.com is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts…

Subscribe 0
160