شهر کابل لیسه عالی استقلال مرکز فرهنگی فرانسه

Posted on at


دراین مرکز دومین جشنواره  بین المللی فیلم حقوق بشربرگزار شد . در این جشنواره چهره‌های برجسته سینمای معاصر افغانستان، مقام‌های دولتی، فیلم‌سازان، نویسنده ها و شماری مهمان خارجی در کابل گردهم آمده‌اند.


 


این جشنواره به همکاری دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما)، سفارت هلند در کابل، اداره افغان‌فیلم و شماری از نهادهای داخلی و خارجی‌ای که در زمینه حقوق بشر کار می کنند، برپا شده است


.


برگزارکنندگان این جشنواره گفته‌اند که هدف اصلی از برگزاری این جشنواره یکی هم فراهم آوری زمینه‌ برای فیلمسازان جهان به ویژه همسایه‌های افغانستان است که بنابر دلایلی از جمله سانسور در کشورهای شان نمی توانند آثار خود را به نمایش بگذارند.



در دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم حقوق بشر از میان 380 فیلم از سراسر جهان، 65 فیلم در مرحله رقابت گزینش شده‌اند و در جریان پنج روز نمایش و نقد، با هم به رقابت می پرادختن .


 


فیلم های نامزد این جشنواره در سه بخش داخلی، بین المللی و دانشجویی و در سه ژانر مستند، داستانی و انیمیشن باهم رقابت می کنند.


 


در پایان این جشنواره هیات داوران هشت فیلم را انتخاب کردند و این فیلم‌ها جوایز بهترین کارهای این جشنواره را دریافت کردند. به فیلم های پیروز جشنواره، جایزه نقدی و تندیس جشنواره اعطا شد


 


دور اول این جشنواره دو سال پیش در ولایت های کابل و بلخ افغانستان برگزار شده بود.


واین بار دروالایت های کابل و بامیان با وجود تاخیر یک ساله در برگزاری این جشنواره، مسئولان جشنواره می‌گویند سعی خواهند کرد که جشنواره را پس از این همه ساله برگزار کنند.


نویسنده :محمد رفیع کبیری 



About the author

rafikabiry

my name is Muhammad Rafi my last name is kabiry . I gaduated from Khaja Abdullah Ansary high school and I got training in directory in India for a year. I have work experiences to different right now I working in film annex as a film maker, cameramen and editor…

Subscribe 0
160