کشف بوزون کوچکترین ذره

Posted on at


کشف بوزون هیگز پروفسور استفان هاوکینگ را در اندوه فرو برده است.

به گزارش ایسنا، کشف *بوزون هیگز بزرگترین موفقیت علمی دنیای مدرن به شمار می‌آید، به طوری که جایزه امسال نوبل را از آن خود کرد، اما این کشف استفان هاوکینگ را تحت تاثیر قرار نداده است.

هاوکینگ ناراحتی خود از شناسایی هیگز را اعلام کرده و معتقد است "چنانچه این ذره کشف نشده بود فیزیک بسیار جالب‌تر می‌بود."

فیزیکدان 71 ساله این سخنان را در موزه علوم لندن و طی مراسم افتتاح نمایشگاه جدید برخورددهنده آن اظهار کرد.

این نمایشگاه به دیدارکنندگان پشت‌ صحنه‌ای از آزمایشگاه فیزیک ذرات سرن و برخورددهنده عظیم هادرونی در ژنو را ارائه می‌دهد.

این ذره به عنوان بخش گم‌شده مدل استاندارد توصیف می‌شود؛ مدلی که توضیح می‌دهد چگونه بخش‌هایی از جهان قابل‌درک برای انسان با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند.

بدون این جرم، ذرات در سراسر جهان سرگردان می‌بودند و برای تشکیل اتم‌هایی که ستارگان، سیاره‌ها و انسان‌ها را می‌سازند، به یکدیگر پیوند نمی‌خوردند.

کشف هیگز با استفاده از برخورددهنده بزرگ هادرونی تایید شد.

پروفسور هاوکینگ همچنین یک دلیل شخصی برای اندوه خود از این کشف داشت. کشفی که برای پیتر هیگز، پروفسور دانشمند اهل ادینبورگ، سهم 776 هزار پوندی جایزه نوبل فیزیک را به دنبال داشت.

هاوکینگ در این زمینه گفت: من با «گوردون کین» از دانشگاه میشیگان شرط بسته بودم که ذره هیگز کشف نخواهد شد و با کشف آن متضرر شدم. 


*بوزون هیگز (Higgs boson)‏ یا سازوکار BEH معروف به ذرّهٔ خدا، یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده‌است.. مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد.

 

به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده‌است.


در ۱۴ مارس ۲۰۱۳ (۲۴ اسفند ۹۱) فیزیکدانان برخورددهنده هادرونی بزرگ large hadron collider) مرکز سرن خبر کشف ذره بوزون هیگز را به طور رسمی اعلام کردند. پس از دو مشاهده برخورد و شناسایی اولیه بوزون هیگز در برخورد دهنده CMS و اطلس در ماه‌های گذشته حال با تایید شناسایی این ذره، فیزیک ذرات مدل استاندارد تکمیل شده است.



About the author

foroo-farid

نام فروهر تخلص فرید صنف اول پوهنتون در رشته هنرهای زیبایی هرات
تاریخ تولد 1374
قد 169
چشمان سیاه
رنگ چهره گندمی
ورزشکار در رشته تکواندو

Subscribe 0
160