گام های استوار به سمت تحصیلات عالی در افغانستان

Posted on at


بعد از گذشت 12 سال از سقوط رژیم طالبان، هر روز شاهد تحول جدید و مفیدی در کشور عزیزمان افغانستان هستیم.

یکی از این تحولات که به افغانستان چهره دیگری بخشیده، تحصیلات عالی است.

اگر 12 سال پیش را به یاد آوریم و با اکنون مقایسه کنیم بی درنگ اعتراف به پیشرفتهای مزید در عرصه تحصیلات خواهیم کرد. جوانانی که تا چندی پیش سواد کافی برای خواندن و نوشتن نداشتند امروز مدال آور المپیاد در بین 40 کشور دنیا میشوند.

 

آیا این برای ما یک افتخار نیست؟؟؟ قسم به خدایی که انسان را اشرف مخلوقات خلق نمود، ملت افغان را نیز بدون شک مستعد و کوشا خلق کرده است. این ملت همیشه متاثر از جنگ و خشونت در بدترین شرایط نیز با خود دستاورد های شگرف داشته که سایر ملت های جهان انگشت به دهان مانده اند. حال با روی کار آمدن دولت جمهوری اسلامی افغانستان و کمک های جامعه بین الملل، شاهد تحول عظیمی در عرصه علم و تکنالوژی در افغانستان هستیم که همه اینها از زحمت کشی و تلاش خود این ملت با افتخار است.

خوشا به سعادت کشوری که چنین ملتی دارد.

خوشا به سعادت کشوری که در کمتر از 10 سال رهایی از جنگ، ملت غیورش چهره دیگری از کشورشان را به جهانیان نشان دادند.

ما افغانیم و به خود میبالیم!

تحصیلات عالی در افغانستان هر روز به سمت مدرنیزه شدن و معیاری شدن گام برمیدارد. احداث دانشگاه ها درسرتاسر کشور، راه اندازی دانشگاه های خصوصی درشهر های بزرگی چون کابل، هرات ومزار شریف خود دستاورد بس عظیمی در عرصه معیاری شدن تحصیلات عالی است.

نکته قابل توجه دیگری که باید ذکر شود حضور بی سابقه بانوان در عرصه تحصیلات میباشد.

و این به معنی روشن شدن افکار عمومی است و نویدی برای آینده هر چه روشن تر افغانستان آباد و آزاد.

با این حال که چند روز انگشت شماری به امتحان سرتاسری کانکور مانده است، حضور بانوان در این امتحان بیش از پیش بی سابقه تلقی شده است و این خود یعنی به جا کردن مقوله زیبای دینی ما " طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان فرض است".

من در دنیای مجازی و بدون مرز رسانه های جمعی طلب موفقیت و کامیابی برای هر متعلم و محصل افغان میکنم.

سربلند ملت افغان، پاینده باد افغانستان

منتظر بلاگ های بعدی من باشید!

"فواد فروغ"



About the author

favad

favad forough was born in 1 june 1992 from Herat- Afghanistan.is the Vice President of Imperial Services & Consultancy Company. he is graduated from Economics in Herat University.

Subscribe 0
160