مدارک سیسکو | Cisco Certificate

Posted on at


شرکت سیسکو سیستمز Cisco Systems تولیدکنندهٔ تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در  کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحی می‌کند و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک آتلانتا به فروش می‌رساند. در ابتدا، سیسکو فقط روترهای چند پروتکل تولید می‌کرد ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد.

زمان انفجار اینترنت در سال 1999، Cisco شرکت Cerent واقع در کالیفرنیا را با قیمت 7 میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت گرانترین خرید Cisco در آن زمان بود. در اواخر مارس 2000، در اوج رشد دات کام، Cisco با ارزش مالی بالغ بر 500 میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیا بود. با خرید شرکت‌های دیگر، توسعهٔ داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها، Cisco به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه (غیر از Router) راه پیدا کرده‌است، مانند Ethernet Switching، دسترسی از راه دور، Routerهای شعبه‌ای، شبکهٔ خودپردازهای بانک‌ها، امنیت، فایروال، تلفن اینترنتی و … در 2003، Cisco شرکت محبوب LinkSys تولید کنندهٔ سخت‌افزار شبکه کامپیوتر را خریداری کرد و آن را در صدر تولید کننده‌های قطعات مربوط به کاربران عادی گذاشت.

 

  • مدارک سیسکو

شرکت سیسکو سیستمز دارای گواهینامه های بین المللی معتبر در زمینه مهندسی شبکه می باشد. در دوره های سیسکو شما یاد میگیرید که چگونه روتر ها و سوییچ ها را پیکربندی کنید و همچنین چگونه آنها را عیب یابی کنید.

هم اکنون بازار کار بسیار خوبی برای متخصصینی که به مباحث سیسکو آشنایی یا تسلط دارند در ایران و سراسر جهان وجود دارد. بر طبق آمارهای جهانی در سالهای اخیر رشته های سیسکو و مایکروسافت و کلا شبکه رتبه نخست را در مشاغل پر درآمد داشته اند.

در ایران نیز به دلیل محدود بودن متخصصین سیسکو ، این رشته و مهارت ، مورد علاقه اکثر دانشجویان قرار گرفته است. تقریبا اکثر کسانی که این دوره ها را حداقل تا پایان CCNP گذرانده اند جذب مشاغل و شرکتهای بزرگ و رو به رشد می شوند.

در حقیقت دروازه ورودی به سیسکو CCNA نام دارد، پس از گذراندن این دوره می توانید دوره های حرفه ای تر سیسکو به نام CCNP پا بگذراید که شامل سه دوره به نام های Route ، Switch ، T-shoot است. حرفه ای ترین و بالاترین سطح مدارک سیسکو CCIE نام دارد که در ایران کمتر از ۱۰۰ نفر به این مدرک دست یافته اند .

– گواهینامه های سیسکو در پنج سطح ارائه می شوند :

Entry : مدرک CCENT ابتدایی بوده و در ایران دوره ای با این عنوان برگزار نمی شود در عوض مدرک +Network به عنوان پیش نیاز مهندسی شبکه سیسکو و مایکروسافت در ایران مورد توجه قرار داشته و معمولا اولین دوره ای است که متخصصان شبکه آن را می گذرانند. البته CCENT معادل +Network نبوده و سطح بالاتری دارد، CCENT را می توان نیمی از راه مدرک CCNA دانست، کسی که CCNA دارد، به CCENT هم مسلط است.

Associate

Professional

Expert

Architect : بالاترین سطح مدرک مهندسی شبکه در بین کلیه مدارک بین المللی شبکه است، ظاهرا شرکت سیسکو با ارائه ی این سطح خواسته تا برترین متخصصان بین المللی شبکه را گلچین نماید، شاید بتوان (CCA(Cisco Certified Architect را به نوعی معادل فوق دکترای شبکه در گرایش Design(طراحی) دانست!

 

– گواهینامه های سیسکو دارای هشت گرایش مختلف هستند:

Routing & Switching – Design – Network Security – Service Provider – Service Provider Operations – Storage Networking – Voice – Wireless

سیسکو در ۱۵۰ کشور دنیا مرکزهای آموزشی به منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری تأسیس کرده‌است. سیسکو مدارکی را برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌کند.

معمولا مدارک سطح Associate نظیر CCNA و CCDA را معادل کارشناسی شبکه

مدارک سطح Professional نظیر CCNP،CCSP و CCDP را معادل کارشناسی ارشد شبکه

و مدارک سطح Expert نظیر CCDE و CCIE با گرایش های مختلف را معادل دکترای شبکه می دانند.

در بین 8 گرایش ذکر شده، Routing & Switching مانند پایه ای برای سایر گرایش ها محسوب شده و در کشورهای مختلف دنیا همچون ایران پرطرفدارترین گرایش محسوب می شود! در حال حاضر در ایران به گرایش هایی چون Voice، Security و Wireless نیز بها داده شده و دوره هایی برای این سه گرایش در آموزشگاههای مختلف برگزار می شود.

  • CCIE – Cico Certified Internetwork Expert (متخصص شبکه بندی سیسکو)
  • CCNP – Cisco Certified Network Professional (حرفه‌ای شبکه سیسکو)
  • CCDP – Cisco Certified Design Professional (حرفه‌ای طراحی سیسکو)
  • CCIP – Cisco Certified Internetwork Professional (حرفه‌ای شبکه بندی سیسکو)
  • CCSP – Cisco Certified Security Professional (حرفه‌ای امنیت سیسکو)
  • CCVP – Cisco Certified Voice Professional (حرفه‌ای تلفن اینترنتی سیسکو)
  • CCDA – Cisco Certified Design Associate (همکار طراحی سیسکو)
  • CCNA – Cisco Certified Network Associate (همکار شبکه سیسکو)
  • CCSI – Cisco Certified Systems Instructor (آموزش دهنده سیستم‌های سیسکو)


About the author

Afwebco

I am A Young Web Developer I Have A keen Interest In The Field Of Web Design ,Linux,Configuration Of Linux Server and..I am Familiar With The Programming Language Such As C#, ,JAVA,PHP,HTML,CSS3. You Can Join Me In Facebook : https://www.facebook.com/N4B3L4M3R3:
https://www.facebook.com/Afwebco
https://www.Youtube.com/user/Afwebco:
https://www.twitter.com/Afwebco

Subscribe 0
160