غذا های سنتی افغانستان

Posted on at


غذا ، یکی از مهم ترین و ضروری ترین چیز در زندگی انسانها میباشد و در واقع خوردن و نوشیدن است که انسان زنده و سالم و صحتمند است و در حال زندگی کردن است، بدون غذا انسان صحتمند و در کل زنده بوده نمیتواند


ما انسان ها همه به غذا نیاز داریم


غذا ابزاری است برای نشان‌دادن خصلت‌های معنوی و شیوهٔ زندگی مردم و رسم آبروداری، همسایه‌داری و ازخودگذشتگی


انواع و اقسام زیادی از غذا ها ی متفاوت همرا با سنت های زیاد در سرتاسر جهان وجود دارد و هر کشور رسم و رواج همراه با غذای سنتی و اصلی خود را دارد بطور مثال درکشور افغانستان ، سنت‌های مختلف در هنر آشپزی افغانی بخشی جدایی‌ناپذیر از رسم ریشه‌دار مهمان‌نوازی افغان‌ها را تشکیل می‌دهند.


ویژگی‌های آشپزی هر منطقه بازتاب‌کنندهٔ تنوع جغرافیایی و قومی افغانستان است و در مجموع با آشپزی آسیای مرکزی، ایران، و پاکستان اشتراکات فراوانی دارد. ترکیب گروه‌های غذایی گوناگون غلات، حبوبات، سبزی‌ها و پروتئین‌های گیاهی و حیوانی در همه غذاها دیده می‌شود.



ان در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف از آرد گندم، جو یا ذرت یا جواری پخته می‌شود و انواع مختلفی دارد که بر اساس آداب اقوام مختلف متفاوت است و هریک به تناسب و فراخور اقلیم مردم منطقه طبخ می‌شود. انواع نان در افغانستان عبارتند از: نان خاصه، نان چپاتی، نان رُت، نان روغنی، نان لواشه، نان اُزبکی، نان تاوگی، نان پرکی و غیره. نان معمولا بر دیوارهٔ تنور گِلی پخته می‌شود.


و غذاهای آن از جمله  انواع پلو و چلو، قابُلی پَلَو، یکی از انواع پلو مشهور در افغانستان است و تقریباً اکثر کشورهای همسایه با نام آن آشنا هستند.


کِچِری قُروت: یکی از غذاهای مشهور افغانی است که اکثراً در زمستان پخته می‌شود. روز اول زمستان مردم صندلی (کُرسی) و یا بخاری می‌گذارند و کچری قروت می‌پزند.



وا نواع خورِش آ ن ،خورش‌ها معمولاً ترکیبی از گوشت، سبزیجات خشک یا تازه و حبوباتی چون نخود و لوبیا هستند و قورمه که برگرفته از واژهٔ تُرکی قاوورماق است، نامیده می‌شوند و معمولاً با نان یا پلو سِرو می‌شوند. در برخی از چای‌خانه‌ها، نوعی خورش گوشت بنام چاینکی متداول است که در چاینک یا قوری و بر روی ذغال پخته میشود، انواع دیگر خورش‌هاشامل  خورش لَوَنگ که در هرات متداول است.


    انواع کباب آن شامل یکی از معروفترین خوراک‌هاست و مورد علاقهٔ مردم آسیای میانه و خاورمیانه است که در تهیه و پخت بیشتر کباب‌ها از گوشت سرخ استفاده می‌شود و همچنین در اکثر کباب‌ها از پیاز و ادویه‌جات استفاده زیادی می‌شود. معروفترین انواع کباب آن شامل  سیخ‌کباب که در تهیهٔ آن کباب را به سیخ فلزی یا چوبی کشیده و در برابر آتش مستقیم قرار می‌دهند تا پخته شود،شامی‌کباب  چَپلی‌کباب.



    شولهٔ غوربندی که در ولسوالی غوربند ولایت پروان است، و آش یکی از از غذاهای سنتی است که تقریباً در تمام افغانستان و ایران پخته می‌شود.


 همچنان آشَک که نوعی غذا محلی است که با استفاده از خمیر گندم و گندنه یاتره تهیه می‌شود.


    مَنتو: یکی از خوراکه‌های هَوَسانهٔ افغانی است که در بخار آب پخته می‌شود. مَنتو یکی از معروفترین غذاهای مورد علاقه مردم آسیای میانه نیز می‌باشد، بولانی هم یکی از غذاهای مشهور افغانی است ، و بادنجانِ بورانی،   انواع تُرشی و چَتنی.


همچنان قیماق یا سرشیرکه از لبنیات است که از چربی شیر تشکیل شده‌ و هنگام میل صبحانه با شکر یا عسل یا مربا سِرو می‌شود.


و همچنان دوغ یکی از نوشیدنی های مشهور این کشور است و معمولاً در تابستان نوشیده می‌شود.


 مردمان افغان اکثرا از این نوع غذا ها میزبان مهمانان خود می باشند.



About the author

faribarejhan

fariba rejhan from Herat Afganistan .Student of 12th grade of Amir Ali shir Nawaie and intersted to writting topics and reports.

Subscribe 0
160