سیمینار بررسی عوامل خشونت علیه زنان در افغانستان

Posted on at


خشونت یکی از حالات در رفتار انسان میباشد که با استفاده از قدرت جسمی افرادی که احساس میکنند قوی هستند و فکر میکنند که استفاده از زور و قدرت جسمانی نشان دهنده ی قدرت و غیرت و یا هم داشتن حاکمیت بالای اشخاص ضعیف تر میباشد.


در این سالهای اخیر در افغانستان خشونت علیه زنان به اوج خود رسیده که به یک بحران و یک معضل تبدیل شده است که این بحران بدبختانه روز به روز گسترش پیدا میکند .


زنان موجودات ضعیف پروری هستند و از همان ابتدای خلقت بشریت نازک آفریده شده است ولی ضعیفی زن به این معنی نیست که قدرت فزیکی نداشته باشند ؛ نخیر بلکه بدین معنی است  زن موجودی مهربان و عاطفی است و دارای روح نرم و لطیف  میباشد و کم تر گاهی میتواند همانند مردان خشن باشند.



زنان همان مردان دارای قدرت زیادی میباشد اما باید این قدرت را در وجود خود جستجو کنند و به آن پی برده و استفاده ی درستی از آن نمایند نمونه ی خوبی از یک زن که هم در تجارت موفق بود و هم برای همسر خود خانم ایده الی بود و هم زن مومن و موفق در دین اسلام بودند که ایشان حضرت بی بی خدیجه بانوی اول اسلام میباشد.


در افغانستان به نسبت به بی سوادی و مرد سالاری که در بین مردم افغان زیاد رواج دارد بناءً حق زن زیر پای می شود و متاسفانه برای زن ارزش خاصی قائل نیستند که برای حل این مشکل نهاد ها و دفاتر و مراکز زیادی برای مبارزه با خشونت علیه زنان ایجاد گردیده تا به این مشکلات رسیدگی شود



اما باز هم بدبختانه و متاسفانه بعضی اشخاص نا اهل برای در آمد های شخصی و برای اینکه تجارت خود را رونق دهند از این نام ها استفاده کرده و این پروژه ی منع خشونت علیه زنان را به شکل شعار , راهپیمایی , تظاهرات در خیابانها و به شکل ژورنالیستی درآورده اند در صورتیکه میتوان این مشکل را به گونه ی علمی  حل کرده و عوامل آن را ریشه یابی و  ریشه کن کنیم.


دفتر اجتماع زنان افغانستان در نظر دارد تا با تحلیل های علمی بتواند راهکارهای مفید را در راستای محو خشونت علیه زنان را در یافت کند و مورد تطبیق قرار دهد که بدین منظور به تاریخ 26   نوامبر گردهمایی  کوچکی را تشکیل دادند که در این سیمینار  عوامل و ریشه های اساسی تاثیرگذار خشونت علیه زنان مورد بحث قرار گرفت.



مهمانانی که دراین محفل از آنها دعوت به عمل آمده بود :


فتانه اسحق گیلانی؛ بانی و رئیس اجتماع زنان افغانستان


استاد حبیب الله رفیع ؛ مشاور آکادمی علوم


استاد فیصل  امین استاد پوهنتون کابل


استاد نورالدین علوی استاد پوهنتون کابل


قاضی اسماعیل زاده


حمیرا ثاقب



که هر یک موضوعات مختلفی را مورد بحث قرار دادند از قبیل :


زن در بستر تاریخ و عوامل تاریخی خشونت علیه زنان


تبیین وضع موجود زنان در افغانستان


بررسی عوامل سیاسی و اجتماعی خشونت علیه زنان در افغنستان


قانون و خشونت علیه زنان در افغانستان



و در اخیر بعضی پرسش ها و جمع بندی کلی از این سیمینار صورت گرفت. هم چنان از نمایشگاه و کارهای دستی خانم های افغان که در این مرکز آموزش دیده اند بازدید به عمل آمد.


 



 


این شالی را که در عکس زیر مشاهده میکنید توسط خانم های افغان از نژادهای مختلف و اقوام مختلف افغانستان به صورت یکجایی  و باهمی بافته شده است


که نشان دهنده ی  همدلی و همبستگی و اتحاد خانم ها را نشان میدهد . این عکس به ما نشان میدهد که ما اگر بخواهیم با هم باشیم و بارهم اتحاد داشته باشیم میتوانیم کارهای بسیار زیبا و خوبی و را انجام دهیم و هم اینکه اکر ما با هم متحد شویم بناء میتوانیم همیشه در هر کار خود موفق باشیم.



این مرکز صنف های آموزشی زیادی را برای خانم ها ایجاد کرده است که در آن خانم های بی سواد افعان را آموزش میدهند تا بتوانند برای خود و فامیل خود در اقتصاد منزل کمک کنند . صنف هایی از قبیل خیاطی, بافتنی , آشپزی , خامک دوزی , سواد آموزی و غیره را برای خانم ها به خصوص خانم هاییکه وضع اقتصادی شان خوب نیست را برایشان کمک های مالی می کنند





About the author

zahranazhat

She is living in Kabul_Afghanistan. She is studying computer programming and website design and database developing in AIT(Afghan Information Technology). She has got her diploma of English language in 2009. She really likes art such as: Painting and music.she went to art class about six month but because of her…

Subscribe 0
160