ولسوالی پغمان

Posted on at


 


درین مقاله مختصر میخواهم که در باره یکی از سرسبز ترین ولسوالی های افغانستان(پغمان) به شما عزیزانم معلومات مختصر ارائه دارم خدا کند که مورد توجه شما قرار گیرد.


پغمان یکی از ولسوالی های کابل میباشد که از جمله مهمترین ولسوالی های آن به شمار میرود.



این ولسوالی شامل اماکن تفریحی و تاریخی میباشد که میتوان از جمله اماکن تفریحی آن از قرغه نام گرفت که یکی از بهترین اماکن تفریحی افغانستان به شمار میرود، قرغه در فصل های بهار و تابستان میزبان بسیاری از مهمانان افغانی و خارجی میباشد که درین فصول از جمع و جوش چشم گیری برخوردار میباشد، آب، تبه های سرسبز و درختان و گلهای رنگا رنگ به زیبایی آن افزوده است.



دره پغمان هم یکی از اماکن تفریحی و سیاحی افغانستان به شمار میرود که این دره هم در ایام رخصتی از جمع و جوش خوبی برخوردار میباشد و بسیار از جوانان و فامیل ها به این مکان به خاطر تفریح و تازه ساختن روح و روان خود میاییند و ایام رخصتی خویش را با خوشی و سرور به سر میبرند.



یکی از دیگر اماکن مشهور و تاریخی این ولسوالی طاق ظفر است که از قدامت تاریخی خوبی برخوردار است، وقتی که افغانستان آزادی خود در سال 1919 از انگلیس به دست آورد و شاه آن زمان شاه امان الله خان خود و خواست که نمادی از آزادی را بناء کند که دست به اعمار این طاق زد و طاقی زیبا و خوشنما را در این ولایت بناء کرد.



یکی از اماکن مهم دیگر این ولسوالی تبه پغمان بود که در سال 1393 میزبان برگذرای جشن نورز خواهد بود که از تمام کشورهای تجلیل کننده نوروز به این مکان مردم آمده و نوروز را در آنجا تجلیل میکنند این تپه به زیبایی و اهمیت پغمان افزوده است.


مردم این ولسوالی در مهمان نوازی، عزت و اکرام مهمان و مهمان داری از نام خوبی برخوردار استند.


این ولسوالی دارای چهار دره میباشد که به نامهای:


1-  دره راست.


2-  دره چپ.


3-  دره پشه ای.


4-  دره پغمان.


نفوس:- نفوس این ولسوالی بیش از 8000 هزار نفر میرسد.


 


نویسنده: صبغت الله سنتیار


 



About the author

sebghatullah

صبغت الله"سنتیار" فرزند مولوی عبیدالله "پروانه" فرزند مولوی پروانه "سنتیار" روز چهارشنبه عقرب سال 1371 در یک خانواده متدین و روحانی پا به عرصه گیتی گذاشت. در سن شش سالگی شامل مکتب ابتدائیه بی بی حوا شده و دوره ابتدائیه خود رادر مکتب مذکور به اتمام رساند، و بعد دوره…

Subscribe 0
160