حقوق زن و جامعه

Posted on at


وجاحت مقام و حقوق زن از پس قرنهای قبل از میلادـ از زمان مادرشاهی آغاز یافته تا امروز برای ما به ودیعه رسیده است. هر چند جامعه مرد سالار در یک حرکت درگونی پشگام زندگی گردید٬ اما هرگز از اهمیت جایگاه زن در جامعه و تحولات آن کاسته نشد. نکته قابل تامل ظهور دین مبین اسلام است که زنان از را قید و بند خرافات خود ساخته جاهلیت٬ رهایی بخشید و فصل تازه در باب حقوق زنان باز گشود.


پیغمبر اکرم(ص) به زنان حقوق زیاد قایل بودند و حتا از آنها مشوره میگرفت. کارنامه های زنان صدر اسلام دلیل روشنی پر ارزش شخصیت زن تواند بود. در واقعه صلح حدیبیه جناب ایشان از ام سلمه مشوره گرفت و نظر وی را به اجرا میگذشت.


در اروپای قرن ۱۸ نیز نهضتی به نام فمینیزم شکل گرفت که هشدار سریع برای احقاق حقوق زنان بوده است. در قرن ۱۹ میلادی نحستین حرکت آگاهانه زنان در شهر شیکاکوی ایالات محتده امریکا شکل گرفت که به تبعیت از آن خانم«روز الوکزامبوک» و خانم «کلارار استگین» در دهه نخست قرن بیستم اساس روز زن را گذاشتند که به روز ۸ مارچ شهرت یافت. از این روز تاریخی هر روز در سراسر جهان تجلیل به عمل میاید.


خوشبختانه در کشور عزیز ما در نظام جدید حقوق قابل توجهی به زنان اختصاص یافته است که میتوانند از تمام حقوق و امتیازات انسانی برخوردار باشند. اما در جامعه سنتی ما هنوز زن جایگاه شاخص خود را باز نیافته است که امیدواری برای بهبود و تزیید حقوق زن روز به روز افزایش میابد.  



About the author

angella97

من آنجلا «سروری» محصل سال چهارم پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون هرات در روز ۱۹ جدی ۱۳۷۱ در شهر هرات دیده به جهان گشودم و صنف ۱۲ خودرا در لیسه«هیواد» در سال ۱۳۸۹ به انجام رساندم و در سال ۱۳۹۰ شامل پوهنتون هرات گردیدم.

Subscribe 0
160