دیدگاه حزب جمهوری خواهان افغانستان در مورد تشکیل کابینه

Posted on at


از ایجاد حکومت وحدت ملی حدود بیشتر از یک ماه می گذرد اما معرفی کابینه تا هنوز سر در گم باقی مانده است. هرچند رییس جمهوری افغانستان در روز های آغازین کاری اش به مردم وعده سپرد که این کابینه را تا 45 روز معرفی خواهد کرد. هرچند در طول این مدت نگرانی ها همه نهاد های مشاهد بر سر معرفی کابینه به اوج خود رسیده است اما مقامات در حکومت علت تاخیر در معرفی کابینه را انحلال برخی از نهاد ها و ادغام بعضی نهاد های موازی می دانند. این مقام ها همچنان علت دیگر تاخیر در روند معرفی کابینه را در ایجاد کابینه کارا می پندارند.

امروز حزب جمهوری خواهان افغانستان نیز نگرانی خود را مبنی بر ایجاد کابینه ی کارا و شایسته ابراز کرد،  اعضای این حزب از حکومت جدید می خواهند تا در تعیین کابینه ی جدید از چهره های تکراری و خسته کن دوره ی حامد کرزی کار نه گیرد.

رییس این حزب همچنان از ایجاد اپوزیسیون تشریفاتی از سوی حکومت را نگران کننده دانسته و از حکومت وحدت ملی خواست تا از ایجاد چنین اپوزیسیون خودداری ورزد. خانم عادله بهرام اپوزیسیون را یک گروه مخالف سیاسی دولت دانسته که از بطن مردم برخاسته و همواره برنامه های نا درست حکومت را نقد نموده و راه حل درستی به حکومت پیشنهاد نماید؛ اما حزب جمهوری خواهان بر ایجاد اپوزیسیون واقعی تاکید می نماید.

حزب جمهوری خواهان افغانستان همچنان در وضعیت کنونی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام از ریاستی به نظام پارلمانی را به نفع کشور نه دانسته و بر ادامه نظام ریاستی تاکید نموده و از حکومت جدید خواست تا نظام ریاستی غیر متمرکز را در کشور گسترش بدهد تا از این طریق بدیجه را از مرکز به ولایات انتقال داده و فضای رشد هرچه بیشتر در ولایات فراهم شود.

عادله بهرام همچنان مشکلات کنونی را برخاسته از سیستم انتخاباتی کشور دانسته و همچنان با مقایسه به نظام های انتخاباتی جهانی برتغییر نظام انتخاباتی در افغانستان تاکید کرد، بانو بهرام خواست تا در این کشور نقش احزاب در کشور هرچه بیشتر پرداخته شده تا زمینه تشکیل احزاب قوی در کشور فراهم شود.

نگرانی ها از تشکیل کابینه در حالی صورت می گیرد، که رییس جمهوری افغانستان در روز تحلیف خود 45 روز را بر تعیین کابینه مهلت تعیین نمود، اما حالا که 38 روز از 45 روز مهلت رییس جمهوری سپری شده است دیده می شود که هیچگونه پیشرفت قابل ملاحظه ای در این راستا صورت نه گرفته است. دیده شود که تا یک هفته ی دیگر رییس جمهور خواهد توانست که به این معضل پایان دهد.

 

 

 

 

 



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160