سرزمین کهن من افغانستان

Posted on at


 


این سرزمین مهر پرور دانشمندان, شاعران, نویسنده گان و هنرمندان بزرگ را در آغوش خود پرورش داده.افغان ها مردمانی اند که علم و ادب,استعداد و هنر و به مهمان نوازی شهرت دارند.شهرهای بزرگ و تاریخی این سرزمین چون بلخ(ام البلاد),هرات(هری),غزنی(غزنه)و غور و ....روزگاری بزرگترین مراکز اساسی تعلیم و تعلم,هنر و سیاست بوده اند.با ظهور دین مقدس اسلام زمینه ای برای گسترش فرهنگ در کشور ما بیشتر فراهم گردید.زیرا قرآن مجید این بزرگترین کتاب آسمانی راه را برای دسترسی به درس و تعلیم بیشتر و بیشتر نمود.


میبینیم که مشهورترین عرفا,شاعران و دانشمندان چون ابو علی سینای بلخی, مولانا جلالدین محمد بلخی, مولانا یعقوب چرخی, خواجه محمد پارسا, رابعه بلخی, سید جمالدین افغان, خواجه عبدالله انصاری و صدها شاعر و عارف نامدار دیگر.که کوشیدند و ادبیات عرفانی را به حد اعلای آن رسانیده و آثار گرانبهای ارزشمند در تاریخ و فرهنگ سرزمین علم پرور ما به جا گذاشته اند.



این آثار گرانبها به لسان های مختلف دنیا ترجمه شده اند.از آن جمله میتوان از کتاب الشفا و قانون شیخ ابو علی سینای بلخی و مثنوی معنوی مولانا جلالدین بلخی به گونه ی مثال نام برد.که بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان از آثار این بزرگمندان استفاده کرده اند.هر چند یونیسکو سال 2007 را به نام مولانا نام گذاری کرد.اما مولانا شاعر همه ی زمان ها,سرزمین ها,دشت ها و از اقیانوس اندیشه ی او همگان سیراب شدند و خواهند شد.



در سرزمین پهناور افغانستان مردمی زنده گی میکنند که استوار تر از کوه ها در مقابل رنج ها و دشواری ها و حملات بیگانگان ایستاده اند و استقلال,وحدت و آزادی خویشتن را حفظ میکنند.ملت با ایمان افغان مردمی سخت کوش,مبارز,مومن,هوشمندو شجاع اند.با فرهنگ و تمدن بزرگ,فرهنگی که آوازه ی ان از مرز ها گذشته و در سراسر جهان طنین انداخته است ولی زنده گی پر مشقت و سختی را سپری میکنند.



مژده مختاری


برای خواند مقاله های قبلی من میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید: http://www.filmannex.com/MahjubaHerawiSchool



About the author

MahjubaHerawiSchool

Mahjube Herawi School is located in the third district of Herat Province on Mokhaberat Street. It was named after a famous woman poet Mahjube Herawi (Mahjube Herawi’s real name was Bibi Safora and she was one of the famous Farsi pouter of Badqhis –Afghanistan. Mahjube has about 5,000 poems about…

Subscribe 0
160