حقوق والدین

Posted on at


         "بال پروازمنی مادر من ماه منی"

                         "مهرتابنده من روشنی راه منی"

اطاعت از اوامر والدین نشان دهنده اخلاق خوب وعالی هر فرزند دختر و پسر است، هر کدام از فرزندان باید همیشه در خدمت پدر و مادر قرار داشته و در برابر این نعمت بزرگ الهی احترام قایل شوند. خداوند متعال می فرماید (ولاتقُل لَهُماَ اُفٍ ولا تَنهرَهُما) ترجمه: "در برابر پدر و مادر اُف نگویید و فریاد نزنید." چرا که رضای خداوند در رضای پدر و مادر است اگر والدین از فرزند شان ناراضی باشند بدانید که خداوند از بنده اش ناراض می باشد.

والدین حق و حقوق زیادی در برابر فرزندشان دارند، که باید تمام فرزندان این مسوولیت بزرگ را به درستی انجام دهند، مادر باید در امور خدمت سه برابر نسبت به پدر خدمت شود؛ چرا که فرموده اند "بهشت زیرقدم ها مادراست،" اما در امور فرمانبرداری حق پدرنسبت به مادر زیادتر است، همین قسم والدین نیز باید حقوق فرزندان شان را همیشه در نظرداشته باشند، تهیه نفقه، تعلیم و تحصیل فرزندان از وظایف والدین به خصوص پدراست.

فرزند امانتی است در دست پدر و مادر پاک است از تمام گناهان زمینی که اگربا ادب، اخلاق نیکو و دور از هر گونه فساد تربیه شود به سعادت دین و دنیا نایل خواهد گردید، و مادر و پدر در ثوابش سهیم می باشند؛ و اگر بر خلاف تربیه شود مادر و پدر در عذابش شریک می باشند.

مهربانی و محبت پدر و مادر است که طفل تقویه و بزرگ می شود و وقتی که طفل بزرگ می شود باید خوش رفتاری و مهربانی فرزند باشد. که والدین زندگی خود را سپری نمایند مثلا؛ وقتی یک دهقان یک نهال می شاند انتظار میوه آنرا دارد به همین ترتیب وقتی والدین فرزند خود را تربیت و بزرگ می کنند انتظار دارند مسؤولیت که دختر و پسر در مقابل آنها دارند به درستی انجام دهند.

والدین اساس و مبنای یک فامیل را تشکیل میدهند. در بعضی از جوامع بخصوص کشورها غیراسلامی به هراندازه یی که پدر و مادر پیر و ناتوان گردند به همان اندازه تنها و می گردند، هیچ دختر و پسر دواطلب به مواظبت آن نمی باشند؛ ولی در جامعه اسلامی ما پدر و مادرهر قدر ناتوان و به سن کهولت برسند به همان اندازه فرزند و نواسه در اطراف آن گردمی آیند؛ احترام و اطاعت از والدین شان را مایه افتخار و سرافرازی خود دانسته وهیچ وقت ونمی توانند برخلاف اراده آن عمل نمایند.

مادر و پدر یک میوه کم یاب با ارزش روی زمین هستند؛ در کشور ما بسیاری از کودکان بی گناه و معصوم لذت این میوه را هیچ نچشیده اند، و به همین آرمان نشسته اند تا کدام کسی پیدا شود آنها را در آغوش گرفته و دست نوازش و محبت را برسر آنها نهد طفلان بیچاره از درس و تحصیل بی محروم و در پرورشگاها بدون والدین زندگی خود را به سرمی برند، کی میداند؟ شاهد آنها بهترین پدران و مادران در آینده باشند. و فرزندانی قوی را به جامعه تحویل نمایند که تاکنون هیچ والدینی نتوانسته باشد تحویل دهد.

ای! فرزندان مسوولیتی که در قبال والدین تان دارید به درستی انجام دهید؛ زیرا فرزندان امروز هستیم پدران و مادران آینده خواهید بود در حق تان آنچه خواهد شد که شما در حق پدر و مادرتان کرده اید.

برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه حوض کرباس میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:

 

فوزیه احمدی

http://www.filmannex.com/Hozakarbas-Herat/blog_post



About the author

Hozakarbas-Herat

The Houz-e-Karbas High School was founded in 1962 in Afghanistan. The all-girls school has approximately 4000 students, 92 teachers, 5 senior teachers, one education manager, and one administrator. Many classes are taught in tents. Film Annex built the first Internet classroom at the Houz-e-Karbas High School in May, 2012.

Subscribe 0
160