کار وکسب روزی حلال

Posted on at


بدست آوردن روزی حلال بر هر فرد مسلمان واجب است. روزی حلال از هر لحاظ برانسان تأثیر می نماید. شخصی که با روزی حلال رشد میکند. یک فرد صالح در جامعه خویش بوده واز تمام بدی ها (گمراهی، بداخلاقی، جرم، دزدی، بی ادبی و...) دور می باشد. تمام افراد جامعه از انسان خوب خرسند بوده وبه او احترامی قائل هستند.

.

بهترین وخوشگوار ترین روزی همان است که انسان از زحمت وتلاش خویش بدست آورده باشد. کار کردن برای کسب روزی حلال به هر شکل ونحوی که باشد یعنی شغل های سخت مانند مزدوری، نگهبانی، زراعت، نجاری، آهنگری وغیره وهمچنین شغل های مانند دکانداری، تجارت وغیره که سبب بدست آوردن پول حلال می شود عیب وعار نبوده وبرای هر فرد مهم شمرده می شود.

در حدیث شریف آمده است قَالَ رَسُولَ الله(ص) "مَا اَکَلَ أَحَدٌ طَعَامًا قَطُّ خَیراً مِن أَن یَأکُلَ مِن عَمَلِ یَدِهِ وَإنَّ نَبِیَّ اللهِ دَاوُودَ(ع) کَانَ یَأکُلُ مِن عَمَلِ یَدِهِ" {رواه البخاری} ترجمه : رسول الله (ص) فرمودند: هر گز کسی روزی را بهتر از آن نخورده که ازدست مزد خودش به دست آمده باشد، وپیامبر خدا، داوود (ع) از دست مزد خودش روزی می خورد.

بهترین بنده آنست که از دست مزد خودش روزی را حاصل کرده باشد ولذت آن نیز بیش از آن می باشد که انسان از روزی را که دیگران بدست می آورند بخورد ومحنت بکشد. آن اشخاصی که کار و کوشش می کنند از جمله نیک مردان شمرده می شوند. زیرا پیامبران (ع) که قدرتمندترین انسانها بودند کار می کردند به طور مثال چند تن شان مانند: حضرت داوود(ع) که زره می ساخت، حضرت آدم (ع) که به کار زراعت مشغول بودند، حضرت زکریا (ع) که نجار بودند.

همچنین اهمیت حرفه وصنعت در قرآنکریم ستوده شده است. وانسان اگر با توکل به خداوند (ج) حرکت نموده وکارو فعالیت نماید مطمعناً نتیجه آن خیر وخوب بوده وهمیشه کامیاب می باشد. زیرا انسان بیکار باعث مشکلات زیاد شخصی واجتماعی می گردد وبار دوش جامعه گردیده وهمیشه محتاج به دیگران باشد. وانسان بیکار دست به انجام خیلی کارهای فاسد می زند وتمام افراد از آن نفرت دارند..

 

دکانداری، تجارت



About the author

razia11

راضیه محمدی شاگرد صنف دهم مکتب تجربوی شهر زیبای هرات

Subscribe 0
160