حقوق مسلمان

Posted on at


در دین مبین اسلام تمام مسلمانان دارای حقوق متقابل بر یکدیگر می باشند. که رعایت نمودن تمام آن حقوق ازجمله مهمترین وظایف شان در زنده گی می باشد. وهمچنین رعایت نمودن این حقوق سبب ایجاد وتقویت روابط اخوت و برادری، محبت و مهربانی میان تمام افراد جامعه اسلامی می گردد.


حضرت محمد مصطفی(ص) در حدیث شریفی می فرماید: «حَقُّ المُسلِمِ عَلَی المُسلِمِ سِتِّ».قِیلَ: مَا هِیَ یَا رَسُولَ الله؟ قَالَ :«اِذَا لَقِیتَهُ فَسَلَّمَ عَلَیهِ وَإِذَا دَعَاکَ فَأَجِبهُ وَإِذَا استَنصَحَکَ فَانصَح لَهُ وَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَاللهَ فَشَمِّتهُ وَإِذَا مَرِضَ فَعُدهُ وَإِذَا مَاتَ فَاتَّبِعهُ». {رواه لمسلم}   ترجمه: رسول الله فرمود: حق مسلمان بر مسلمان شش چیزاست: هر گاه با او روبرو شدی سلام بگو، چون ترا دعوت کند، اجابتش کن، چون از تو پند ونصیحت خواهد، پندش ده، چون عطسه زند والحمدلله بگوید، برایش (یرحمک الله) بگو، چون مریض شد به عیادتش برو، وقتیکه بمیرد، به دنبال جنازه اش برو



سلام دادن یکی از صفت های پیامبر(ص) بوده وهمچنین سنت رسول الله (ص) می باشد طوریکه می گویند آن حضرت به بزرگسالان که چی به اطفال نیز سلام می گفتند. ادای سلام نمودن بر مسلمان فرض است زیرا سلام کردن از جمله مهمترین حقوق مسلمانها بوده وسلامتی را به بار می آورد. ودر دین اسلام انسان خوب کسی است که درادای سلام کوشش نموده واولتر سلام بدهد وهمچنین جواب سلام فرض است یعنی باید حتماً علیک السلام گفته شود. بهترین ذکرسلام کردن(اسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته) وبهترین جواب هم (وا علیکم السلام ورحمه الله وبرکاته)است. سلام نمودن نشان دهنده اخلاق انسان است.



پذیرفتن دعوت مهمانی یا عروسی ویا هر دعوتی که طبق قوانین اسلام بوده وکدام کار ناروا وحرامی درآن صورت نگیرد بر مسامان فرض است زیرا باعث خورسندی شخص دعوت کننده شده و نیز سبب رفع کینه و کدورت ها شده وروابط بین انسانها را استحکام می بخشد. شخص دعوت کننده از روی عزت واحترامی که به طرف مقابل قائل است وی را در مناسبت های خویش دعوت می نماید.



مشوره کردن در دین اسلام یک عمل مهم بوده که خداوند متعال ورسولش در مورد آن بسیار تأکید نموده اند ورسول الله در تمام امور با اصحاب خویش مشوره می نمودند. ودادن مشوره نیک که به خیر ومنفعت مشوره گیرنده باشد بر مسلمان فرض است.



در وقت عطسه تمام مواد مضره که در دماغ وجود دارد بیرون می شود، وانسان از آن نجات می یابد، که این یکی نعمت های الله تعالی بر بنده است. وبر بنده هم لازم است که شکر وسپاس آنرا بکند یعنی بعد از عطسه زدن بگوید:( اَلحَمدُلِله). وشخصی که در نزدش هست باید بروی دعا نموده وبگوید: (یَرحَمکَ الله). یعنی رحمت خدا بر تو باد.


.


عیادت مریض یکی از مهترین حقوق مسلمانان بر یکدیگراست. زیرا باعث خوشحالی مریض شده وثواب زیادی هم دارد. برشخصی که به عیادت مریض می رود لازم است که به مریض روحیه داده واو را به صبر توصیه نماید


   برمسلمانان لازم است که به فکر خوشبختی دنیا وآخرت یکدیگرباشند وبا اشتراک درتشییع جنازه های شان بریکدیگر دعا نموده واز خداوند برای یکدیگر طلب مغفرت نمایند زیرا با مردن نامه اعمال شخص بسته شده ودست وی از این دنیا کوتاه می شود


.  



About the author

razia11

راضیه محمدی شاگرد صنف دهم مکتب تجربوی شهر زیبای هرات

Subscribe 0
160