دیدگاه مدیر عمومی بخش خلاقیت ساچی ساچی در مورد نوآوری در تبلیغات

Posted on at



یکی از هدف های اصلی تبلیغات جلب توجه و علاقه مندی مردم هست. خلاقیت و نواوری یکی از عناصر عمده و مهم در بوجود اوردن تبلیغات جذاب و ايجاد یک جامعه مملو از مشتریان با ارزش و سفیر های تجارتی یک مارك میباشد. به عبارت دیگر توانایی پیدا کردن یک راه حل غیر معمول برای یک مشکل خلاقیت هست. تبلیغات غیر معمول و خلاق دارای تاثیر عمیق تری بروی مشتریان بوده و در یک نسبت بهتری نظر به تبلیغات سنتی را دارا ميباشد.



 


دیروز من همرای یکی از مدیران عمومی بخش نواوری ساچی ساچی اقای لوکا لورنزو ملاقات کردم . لوکا اهل شهر تاسکنی ایتالیا میباشد . شرکت ساچی  ساچی یکی از اژانس های معروف ومعتبر تبلیغاتی در دنیا هست . ساچی ساچی دارای ۱۳۰ دفتر در بیشتر از ۷۰ کشور دنیا میباشد که این شامل یک دفتر مرکزی بزرگ در شهر نیویورک که دارای صدها کارمند هست. 


لوکا لورنزو



در دفتر مرکزی ساچی ساچی در نیویورک بیشتر قشر جوان و خلاق بصورت انفرادی یا گروپی مشغول کار بودند. كارمندان اين شركت در یک محیط کاری زبیا و بی سرو صدا که بیشتری در یک محیط باز و یا در اتاق های شیشه ای و یا هم در یک گوشه با منظره بیرونی از شهر و دریا مشغول کار بودند. دیدن از دفترشان بسیار جالب و الهام بخش بود. 




لوکا یک فرد جالب فروتن و مودب و در عین حال دارای یک ديدگاه بسیار روشن و مشخص از زندگی بود. لوکا به همرای ما در مورد اهمیت استفاده خلاقیت و نو اوری در کار خود صحبت کرد و در مورد اینکه در چه مواردی خلاقیت میتواند موثر و در چی مواقع غیر موثر در تبلیغات باشد توضیح داد. او ذکر کرد که در جوامع مدرن نو اوری میتواند یک تاثیر بزرگ تر و یک نتیجه بهتری در تبلیغات داشته باشد در حالیکه در جوامع سنتی میتوان شاهد بعضی سر سختی ها در مقابل ان باشیم. 


او بطور مثال از یک تبلیغ که در ان یک مرد حامله نمایش داده شده بود و ان تبلیغ را برای شرکت فایبر ون تهیه دیده بودند نام برد.. این در حالیست که شاید  شرکت های محافظه کار دست به ایجاد همچین تبلیغات غیر معمولی نزنند ولی ممکن هست که مردم از همچین تبلیغاتی خوشش شان بیاید. این میتواند که پویایی بازار را تغییر بدهد و یک دیدگاه تازه و جدید را بوجود بیاورد. او همچنین افزود که این همه مربوط به قابلیت انعطاف پذیری یک جامعه نسبت به یک چیز غیر عادی از عادات و سنت های شان هست. تبلیغ مرد حامله برای بازار ایتالوی تهیه نشده بود ولی یک نفر ان را در فیسبوکی که به نام مادرهای ایتالوی بود به اشتراک گذاشت. ان ویدیو بیشتر از ۳۰ میلیون تماشاگر و بیشتر از ۴۰۰۰۰۰ دفعه توسط کاربران اینترنیتی به اشتراک گذاشته شده بود. نتیجه این نمونه کارها میتواند باز کننده افکار دیگر کمپنی های منطقه باشد. 


در کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان خلاقیت و نواوری یک عنصر مهم و عمده در ایجاد تغییرات در جامعه و توسعه بیشتر بشمار میرود. به عنوان یک زن افغان من میدانم که نو اوری میتواند یک مبحث پیچیده در افغانستان باشد. 


از انجاییکه سن رسانه ها در افغانستان در حدود ۱۸ سال میباشد و مصرف محصولات مدرن هنوز هم تازه گی دارد؛ تبلیغات میتواند یک زمینه مناسبی برای افكار جدید و یک مارکت جدید در حال توسعه پیدا نماید. در حالیکه انجام کار های غیر معمول و عجیب باعث ایجاد بعضی مشکلات در جامعه های محافظه کار میشود ولی یک تاثیر عمیق تری بروی افکار مردم میگذارد. این تصادفی نیست که در سال ۲۰۰۱ تقریبا هیچ دستگاه مبایلی در افغانستان وجود نداشت و حالا در افغانستان بیشتر از ۱۸ میلیون دستگاه مبایل با جمعیت ۳۰ میلیونی آن وجود دارد. 


تبلیغات در افغانستان


تبلیغات یک رسانه قدرتمند برای باز کردن اذهان مردم و سرگرم نمودن انها فراتر از ترویج محصول تبلیغ شده بخصوص در کشورهاي در حال جنگ میباشد. حتی اگر شما ان محصول را در انروز خریداری ننمایید میتوانید یک چیز جدید را یاد گرفته و در عین حال از مشاهده یک تبلیغ مانند مرد حامله سرگرم بشوید. جالب خواهد بود اگر ببینیم که بچه یک طالب بخاطر رنگارنگ بودن جعبه های یک خوراکه از خوردن ان لذت ببرد؟ ایا این تاثیري بر دیدگاه اعضای یک فامیل نسبت به کشوریکه این جعبه های رنگی را تولید میکنند خواهد داشت؟ 


تبلیغات خوب اجتماعی هم یکی از روشهای خلاق و زیرکانه دیگر برای معرفي یک مارك و یا یک نام تجارتی در میان مردم هست. مشتریان به برند های تجارتی که به کارهای خیرخواهانه اشتراک دارند بیشتر علاقه مندی داند. حتی اگر در کشورهای در حال توسعه این هنوز یک پدیده جدید باشد ولی ان تاثییرات خود را در حال حاظر نشان داده است. 


پس از بازدید از دفتر ساچی و ساچی من بیشتر به این که خلاقیت میتواند چقدر در قسمت توسعه و پیشرفت مورد نیاز و ضرورت میباشد پی بردم. اوردن تغییرات جدید و نواوری در یک جامعه محافظه کار میتواند سخت باشد ولي غیر ممکن نیست. تا چه زمان مردم میتواند در مقابل یک پدیده جدید و خوب مقابله کنند؟ چگونه کسی میتواند بگوید که یک چیز خوب و یا بد هست درحالیه هیچ وقت ان را امتحان نکرده؟ 


 


اگر شما کدام نظریه و یا پیشنهادی دارین لطفا ان را به ما در پایین به اشتراک بگذارید.


.نسخه انگليسي اين نوشته را ميتوانيد اينجا مطالعه نماييد  


با تشکر


الهه محبوب




About the author

Elahamahboob

Elaha Mahboob has been working with Afghan Citadel Software Company as a Co-founder and Lead Programmer since 2010. Afghan Citadel is an women-owned IT business company that provides services like software development, networking infrastructure, web designing and IT consulting in Afghanistan. She also worked as a Network Administrator in the…

Subscribe 0
160