دیدگاه مدیر مکتب لیسه مولانا هاتفی در مورد سیستم تحصیلی در افغانستان

Posted on at


 


 


فاضله حمیدی مدیره مکتب مولانا هاتفی در شهر هرات میباشد و او در قسمت های مختلف ریاست معارف ولایت هرات تا به حال فعالیت داشته و کار نموده است ، در اینجا مصاحبه خانم حمیدی در مورد سیستم تحصیلی افغانستان میباشد.


لطفا در مورد تاریخچه مکتب صحبت نمایید؟


لیسه مولانا هاتفی یکی از قدیم ترین مکتب های ولایت هرات بوده وهمزمان با لیسه غیاث الدین غوری در سال 1317 ایجاد گردیده و با داشتن 12 جریب مساحت  یکی از بزرگترین مکاتبهای شهر هرات به حساب میاید. در سال 1381 بخش اناث ان شروع به فعالیت کرده که هدایت الله خان مدیریت هردو بخش ذکور و اناث این مکتب را بعهده داشتند و بعدا بنده از طریق رقابت اغاز منحیث مدیر این مکتب انتخاب گردیده ام.


لطفا در مورد سوابق و تجربه های تحصیلی تان صحبت فرمایید؟


طوریکه قبلا متذکر گردیدم من فارق تحصیل لیسانس از ادبیات انگلیس میباشم که وظایف مختلف در معارف سپری کردم . برای اولین بار منحیث معلم در مکتب غیاث الدین غوری ایفای وظیفه را شروع کردم که بعدا منحیث سر معلم و سپس در موسسه   AIL به قسم نیم وقت در قسمت آموزشها و ماستر ترینیرها اشتراک داشته ام .و همچنین مدتی در پروژه بست منحیث عضو وسر تیم ایفای وظیفه نموده ام که مکاتب عمده و مشهور شهرهرات تحت پوشیش کاری ما بوده است. وبعدا مدتی منحیث معاون تدریسی لیسه گوهرشاد بیگم ایفای وظیفه نمودم. و از طریق رقابت آزاد منحیث مدیر مکتب هاتفی انتخاب گردیدم.


چه موقع و چرا شما به عنوان مدیر مکتب انتخاب شدید؟


26 دلو سال 1390 بعد از سپری کردن پروسه امتحان رقابتی بست سوم مدیران مکاتب من منحیث مدیر مکتب انتخاب گردیدم. و دلیل اصلی که من را در این راستا موفق ساخته تلاش و پشت کار من بوده که همیشه سعی میکنم که در هر کاری موفق باشم و آن را بار بارتکرار نمایم تا بلاخره کامیاب شوم.


بهترین دستاوردهای مکتب شما تا اکنون چه بوده است؟


بهترین دستاورد های مکتب طی سال 1391 بیشتر در قسمت های کار های اداری و کیفیت درسی بوده که توسط همکاری های معلمین، اعضای اداری و شاگردان همه با هم یکجا توانستیم این تغییرات را بوجود بیاوریم و همچنین ما دارای شورای انکشافی میباشیم  که توسط این شورای بیشتری از بخش های مکتب را دوباره باز سازی وساخته شده است.


کمیته های 7 گانه وهچنین شورای متعلمین و شورای شاروالی مکتب هم بوجود امده اند که شورای شاروالی مکتب شامل 11 عضو فعال هست که تمام کارهای عمده مکتب توسط ان ها انجام میشود. و همچنان یک صنف کامپیوتر که توسط شرکت فیلم انکس و افغان سیتادل کمک گردیده که بعد از این شاگردان متوانند مضوعات مختلف درسی خویش را پیدا کنند و یاد بگیرند. 


دیدگاه شما در مورد سیستم تحصیلی در افغانستان چیست و چطور میتوانید ان را انکشاف دهیم؟


تا انجا که همه میفهمند امکانات و تجهیزات هست که پروسه درسی را با کیفیت میسازد و شکر که در سالهای اخیر با موجودیت بعضی از این امکانات سطح درسی بالا رفته که به عنوان نمونه میتوانیم همین تاثیر کامپیوتر و اینترنیت را در مکاتب نام ببریم که از انجمله پروسه (Schools Online) را میتوانیم نام برد که همزمان شاگردان مشکلات خویش را با شاگردان مکاتب لندن در میان گذاشته و ان را حل میسازند. که در حقیقت این یک موفیقت بزرگی میباشد که در سال های اخیر باعث انکشاف معارف افغانستان گردیده ولی به هر حال بعضی از مشکلات دیگر هم در معارف افغانستان وجود دارد که هنوز هم به ان رسیده گی نگردیده ولی امیدوار هستم که در اینده نزدیک این مشکلات حل گردیده و یک معارف با کیفیتی داشته باشیم.


لطفا در مورد پروسه(Schools Online)  بیشتر توضیح دهید؟


پروسه  (Schools Online)تقریبا یک پروگرام 4 ساله بوده که توسط  بخش فرهنگی ایالات متحده امریکا تمویل گردیده که 5 مکتب مشهور هرات را در بر گرفته  که تمام فعالیت های ان ها پلان ریزی شده از 64 مکتب از هر گوشه و کنار جهان هست. خوشبختانه امسال مکتب ما هم در این پروگرام شامل گردیده  که دو ورکشاپ در ولایت کابل در این راستا دیده ایم.


 چه اولویت هایی را شما برای تطبیق در مکتب خود جستجو میکنید؟


اولین چیزی که مد نظر گرفته ام کیفیت درسی شاگردان هست که من بیشتر بروی کیفیت توجه میکنم که یکی از مشکلات عمده ما همین 4 تایم بودن مکتب میباشد که بروی شاگردان ما تاثیر منفی گذاشته و من سعی زیادی برای حل این مشکل نموده ام و پیشنهاد های خود را به مقامات مربوطه رسانده ام تا سعی کنند و ان را به 3 تایم تبدیل نمایند .یکی از مفاد های این کار این است که شاگردان ما بجای 25 یا 30 دقیقه همان 40 دقیقه درس میخوانند و باعث تحکم بخشیدن درس گردیده که بصورت درست درس از شاگرد میتواند ارزیابی گردد.


نظر شما در مورد سیستم آموزشی فعلی اگزمر در مکتب تان چیست؟


به نظر من این یک سیستم بسیار خوبی میباشد که در این پروسه شفافیت خیلی خوبی وجود دارد و از ضیاع وقت و منابع جلوگیری میگردد و از دست برد و تغییرات دوباره در اسناد هم جلوگیری میگردد که یک موضوع دیگر که بصورت تشویق به شاگردان داده میشود بسیار خوب میباشد که باعث میشود که شاگردان بیشتر درس بخوانند و نمرات بهتری را بگیرند.


جمع آوری و تهیه اوراق کار بسیار سختی هست  و از نگاه مالی هم ضربه وارد میکند که مقداری از  پول ان را شاگردان میپردازند و همچنان گم شدن اوراق و یا تخصیص دادن یک صنف برای اوراق امتحان در صورتیکه ما اشد ضرورت به مکان داریم بسیار نامناسب میباشد ولی توسط کامپیوتر و این سیستم  دسترسی سریع به اطلاعات مهیا میگردد.


 لطفا ترجمه انگلیسی این مصاحبه رو هم بخوانید.


 



About the author

Elahamahboob

Elaha Mahboob has been working with Afghan Citadel Software Company as a Co-founder and Lead Programmer since 2010. Afghan Citadel is an women-owned IT business company that provides services like software development, networking infrastructure, web designing and IT consulting in Afghanistan. She also worked as a Network Administrator in the…

Subscribe 0
160