زندگی زنان قبل از اسلام

Posted on at


بنام خداوند (ج)


 زندگی  زنان قبل از اسلام  :


از آنجائیکه در جریان هستید – زنان در دوره قبل از اسلام در شرایطی غیر انسانی زندگی می کردند و فکر میکردند که زن وسیله ای برای شهوت و خوشگذرانی مردان می باشند و برای ادامه نسل آنان فرزندی را در اختیار خانواده قرار دهند. و برانان هیچی حقی قایل نبودند و گاه دختران خردسال و نوزاد خویش را زنده به گور میکردند .



و برعکس برای بدنیا امدن فرزند پسر به پایکوبی و جشن می پرداختند .  و زن به عنوان پست ترین مخلوق به شمار می رفت. در بعضی از ممالک جهان از زن مانند کالا برای خرید و فروش استفاده می گردید و بازاری برای فروش دختران مجرد وجود داشت گاه از زنان برای برای شخم زدن زمین و گاه هم  منزله گاو و گوسفند حکم کالا را داشت. مردان در آن دوره می توانستند زوج بسیار اختیار نمایند و زنان را از ارث محروم سازند. طوریکه  خداوند (ج) در قرآن می فرمایند : "


وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ * يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ   


وترجمه آن :" و چون يكى از آنان را به ( ولادت ) دختر مژده دهند ( از شدت خشم )چهره‏اش سياه گردد و درونش از غصه و اندوه لبريز و آكنده شود ! ! به سبب مژده بدى كه به او داده‏اند ، از قوم و قبيله‏اش ( در جايى كه او را نبينند )پنهان مى‏شود ( و نسبت به اين پيش‏آمد در انديشه‏اى سخت فرو مى‏رود كه )آيا آن دختر را با خوارى نگه دارد يا به زور ، زنده به گورش كند ؟ !"


رفته رفته- با آمدن دین مقدس اسلام این مفکوره های کهن از بین رفت و اداب و رسوم بد اعراب کنار گذاشته شد و مهریه را برای زنان از طرف شوهرانشان مقرر گردید و حق ارث را نیز برد و زنان آهسته آهسته بسوی سهم گرفتن در جامعه رول پیدا کردند. و مردم این موضوع را درک کردند که زنان هم جزو و پیکر جامعه است . و باید در جامعه و اجتماع که قرار دارند. همراه با مردان در کارهای روزانه دوش به دوش سهم بگیرند.چنانچه که پیامبر اسلام در آیه دوازده سوره ممتحنه با شرایط خاص با زنان بعیت نموند تا انان در امورات سیاسی , اجتماعی و اقتصادی به فعالیت بپردازند.  



و اگر ما حالا متوجه شویم- تقربیا نیم جامعه و اجتماع که قرار داریم همراه با مردان زنان هم در کارها رول مهمی دارند. و میتوانند از حقوق انسانی شان دفاع کنند.


نویسنده: موسکا



About the author

Mooskasadat

I am Mooska Sadat and i am gradated from Agriculture University in 2012, I like to be good writer and write about my life experiences and my learning about agriculture.

Subscribe 0
160