جشن سالانه افغانها در واشنگتن: چهارمین جشنواره هنر و فرهنگ افغانها

Posted on at

This post is also available in:

 

طوریکه این هفته در امریکا از روز کارگر تجلیل به عمل آمد, افغانها و افغان-امریکایی ها نیز برای برگزاری یک جشن بزرگ در واشنگتن آمادگی میگیرند.

جشنواره پیرامون چهارمین فستیوال هنر و فرهنگ افغانی میباشد.این جشن از ساعت 11:30 صبح الی 7:30 عصر روز یکشنبه اول سپتمبر برگزار میشود که در قلب واشنگتن محلی به نام "National Mall" میباشد برگزار میشود.اشتراک در این جشن رایگان میباشد.تمام مردم با فرهنگهای گوناگون در این جشن اشتراک میکنند که این کار شهرت مهمان نوازی جهانی افغانها را به مهمانانی که میایند به نمایش میگذارد.

جشنواره هنر و فرهنگ افغانی یکی ازبرجسته ترین واقعات سال میباشد که  بیانگر اجتماع افغانها در منطقه واشنگتن است که اینجا یکی از بزرگترین خانه ها برای افغانها, افغان- امریکایی ها و مردم مرتبط با اجتماع افغانها میباشد.در سال گذشته جشنواره هنر و فرهنگ افغانها بیش ازهزاران مهمان با فرهنگهای گوناگون را به خود جلب نموده بود.

اما امسال قصد بر این است تا بزرگتر و بهتر از همیشه باشد.این جشنواره توسط "تحصیلات افغانها برای فردایی بهتر" یا AEBT, یک موسسه غیر انتفاعی برای اجرای امور ملیتی در امریکا, ترتیب داده شده است .این موسسه در اصل برای صحت و تحصیلات در افغانستان با جمع آوری کمک های مالی و سایر ابتکارات خیری تشکیل یافته است.تمام اعضای این موسسه داوطلبان میباشند.100% از کمک های مالی جمع آوری شده توسط این موسسه صرف حمایت از صحت و تحصیلات در افغانستان میشود.

بسیاری از بزرگان به این جشنواره دعوت شده اند از جمله چند تن از مقامات محلی شهر واشنگتن.بسیاری از آنها برای این جشنواره آرزوی موفقیت کردند و احترامات خود را تقدیم نمودند.سفیر افغانستان در امریکا, سید طیب جواد, درباره برگزاری این جشنواره چنین میگوید: این جشنواره فرصتی است برای بازدید از افغانها و دوستهای افغانستان, تا اینکه با تعقیب نمودن اهداف مشترک به یک افغانستان با صلح, موفق و مترقی دست پیدا کنیم.

مریم رشید مدیر اجرایی نواحی شرقی موسسه AEBT و ترتیب دهنده و سازمان دهنده این جشنواره است.او در فیلم انکس همراه با "ادوارد زلم" نویسنده کتاب ضرب المثلها:151 ضرب المثل دری افغانی و سری کتاب های ضرب المثلهای افغانی مصاحبه میکند.

فیلم انکس: مریم جان, جای خوشبختی است که با شما صحبت میکنم. آیا میشود کمی درباره خودتان بگویید و اینکه چطور تشویق شدید تا این جشنواره را برگزار کنید؟

مریم رشید: باعث خوشبختی است که با شما نیز صحبت میکنم دگروال زلم و افتخار بزرگی نصیب من شده که به عنوان مدیر اجرایی نواحی شرقی موسسه AEBT فعالیت میکنم که برگزار کننده جشنواره هنر و فرهنک افغانی که در اول سپتمبر در محلی به نام "National Mall" صورت میگیرد.

 

من همیشه بسیار مشتاق و علاقه مند به میراث افغانی ام بوده ام و یک حس ضرورت بخصوصی در من میباشد که باید دوباره به افغانستان بازگردم زیرا من با فرصتهای زیادی در اینجا, ایالات متحده, مواجه شده ام.

شما میتوانید شور و اشتیاق من را برای کمک کردن افغانستان به روی شناسایی بحران فرهنگی که در چند سال پیش داشتم مرا سرزنش کنید.این کار مرا بیشتر وا میدارد تا درباره فرهنگ خود آگاه شوم و اینکه جوانان افغان را که در واشنگتن میباشند کمک نمایم, جایی که آنها میتوانند بیشتر درباره فرهنگ و رسم و رواج خود بیاموزند.

 

فیلم انکس: لطفا درباره فستیوال بیشتر بگویید.چطور این فکر به ذهنتان خطور کرد؟

مریم رشید:من در سال 2010 با داشتن ایده جشنواره هنر و فرهنگ افغانی کار را آغاز کردم.من خواستار بنیاد کمک رسان و یک رویداد بودم که میتوانست یک موقعیت تحصیلی برای جماعت افغان باشد و اینکه میتواند نسل های مختلفی را در کنار هم قرار دهد تا با کمک یکدیگر هنر افغانستان را یاری رسانیم.

جشنواره به صورت رایگان برای تمام سنین میباشد تا اینکه یک بنیادی را برای تباله فرهنگ ها و گرایشی برای قبول فرهنگهای مختلف بوجود آید.این کار در واقع دفاع و سهم گیری فعال را در واشنگتن که منطقه ای پر ازدحام برای تلاش جهت بازسازی افغانستان نشان میدهد.100% از کمک های مالی جمع آوری شده توسط جشنواره هنر و فرهنگ افغانی موسسه AEBT را یاری میرساند تا تمامی آنها را صرف صحت و تحصیلات در افغانستان نماید.

 

بسیار عالی است که ما قادر به برگزاری چنین جشنواره ای در مرکز واشنگتن به نام National Mall هستیم.برای مردمی که هرگز آنجا نبودند  National Mall جایی دوست داشتنی است, فضایی پارک مانند که توسط موزیم های "Smithsonian Institution" احاطه شده است.از یک سمت به پایه تاریخی واشنگتن و از طرفی به عمارت پارلمانی مرتبط میباشد که بسیار مکان زیبا و با معنایی میباشد.

افغانها دوست دارند در هر جای دنیا که باشند تفریح کنند و ما بسیار تفریح های خانوادگی را که "میله" میگویند دوست داریم.پس من دوست دارم تا این رویداد را به نام بزرگترین میله افغانها در سال نام گذاری نمایم و البته یکی از بزرگترین رویدادها در امریکا نیز میباشد.اما این رویداد بسیار بسیار بزرگ تر از یک میله میباشد.

   

 

فیلم انکس: در فستیوال جه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

مریم رشید: فستیوال در طول روز استیج نمایش را خواهد داشت, همراه با آمدن یک مهمان ویژه با روش های انسان دوستانه, یک محفل موسیقی که توسط فردین نواز اجرا میشود, رقص و اجراهای تئاتر, نمایش فشن افغان, و همچنان نمایش کمدی توسط کمدین مشهور افغان- امریکایی در یوتیوب به نام های "قیس عمر" و "هریس ختک".کار آنها بسیار خنده آور است و نمایش های آنها در یوتیوب بسیار جذاب میباشد.افغانها با دیدن آنها به خود یک حس افتخار میگیرند.

 

همچنان در طول روز برنامه های شعر خوانی نیز میباشد:اشعار زیبای افغانی, که توسط جندین تن از نویسندگان و کتاب فروشان اجرا خواهد شد و در حقیقت یک نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان میباشد.نمایش جواهرات و قالین افغانی توسط گالری زمانی و انتیک و یک نمایش تاریخی از زمان قدرتمندی و توانمندی افغانستان میباشد.

در اینجا برنامه ساخت کاغذ باد و ورکشاپ صنایع نیز میباشد.برای طرفداران فیلم در خیمه فیلم و رسانه نمایش فیلمهای کوتاه در جریان جشنواره صورت خواهد گرفت.و البته افغانها میتوانند در خلال جشنواره با غذاهای لذیذ افغانی و چای افغانی به صورت رایگان از خود پذیرایی کنند.این یک رویداد به یاد ماندنی و تاریخی خواهد شد برای هرکس.افغانها در سرتاسر جهان بخاطر مهمان نوازی که میکنند بسیار مشهور هستند.

 

فیلم انکس: این رویداد مانند یک سرگرمی و تفریح بزرگی میماند, در همان زمان از خیریه های زیادی حمیت میکند.لطفا برای ما از AEBT بیشتر بگویید که صحت و تحصیلات افغانستان را حمایت میکند؟

مریم رشید: طوریکه پیشتر گفتم, دفتر تحصیلات افغانها برای فردایی بهتر یا AEBT یک موسسه 501 c3 غیر انتفاعی میباشد که فقط در تلاش حمایت از صحت و تحصیلات در افغانستان میباشد.ماموریت این موسسه این است تا یک سیستم نحصیلی مناسب برای زنان, مردان و اطفال افغان بسازد تا اینکه فردای بهتری داشته باشند.و همچنین این موسسه برنامه های توسعوی را در روی دست دارد تا از کمک های افغانهایی را که دیده است در باب صحت استفاده کند. ما مخصوصا بر قشر آسیب پذیر مردم که اطفال و زنان میباشند تمرکز نموده ایم.

 

بنیانگذاران این موسسه بر این باور هستند که تحصیلات و صحت یکی از اصول پایه و ابتدایی هستند اما در ذات خود بسیار مهم میباشند, که سنگ تهدابی برای جامعه افغانی در قرن 21 میباشد.این موسسه دارای مصارف گزاف نمیباشد.تمام اعضای این موسسه داوطلبان میباشند که برای منفعت افغانستان کار میکنند.100% از کمک های مالی برای تحصیلات و حفظ صحت در افغانستان به مصرف میرسند.بعضی از برنامه ای ما پیرامون "مکاتب حرفه ای هرات" میباشد که در غرب افغانستان اجرا خواهند شد که آموزش انرژی آفتابیع انگلیسی به عنوان زبان دوم, کورس های خیاطی و مهد کودک میباشد.همچنان ما نیز با مرکز صحی سهولت و موسسه حرفه ای برای افغانها در کابل همکار هستیم که برنامه های قابله گی و آموزش کامپیوتر را در دست دارند.

بعضی از تمویل کنندگان این جشنواره دربر گیرنده موسساتی چون "بنیادی برای افغانستان" , بنیاد اینده" , "لا تیولیپ" و "منابع تکلمی جهانی" میباشند.

 

فیلم انکس: چگونه مردم میتوانند درباره جشنواره هنر و فرهنگ افغانی اطلاعات به دست اورند؟

مریم رشید: بهترین راه برای مردم ساکن در واشنگتن این است تا به فستیوال بیایند,غیر ممکن است که فستیوال در اول سپتمبر روز یکشنبه برگزار نشود.جشنواره از ساعت 11:30 صبح الی 7:30 عصر برگزار میگردد.فقط به خیمه های بزرگ و استیج را در مرکز National Mall در خیابان 14ع در ایستگاه مترو "اسمیتسونیان" و موزیم ملی تاریخ امریکا ببینید.

 

مطالب بسیار ارزنده و مفید و به روزی در صفحه فیسبوک وجود دارد.و کاربران تویتر نیز میتوانند #afghanfestivalارا در تویتر دنبال کنند.حتی کسانی که از ما بسیار دور هستند میتوانند درباره جشنواره هنر و فرهنگ افغانی مطالعه کنند حتی در افغانستان.

بعد از فستیوال ما عکس های فراوانی را در صفحه فیسبوک خود خواهیم انداخت. من مطمئن هستم که دوستانی که با ما در این جشن همراه هستند عکس ها و ویدیوهای زیادی را به اشتراک خواهند گذاشت.ما همچنان از توجه سایر رسانه ها به این جشنواره توقع مندیم.

 

در آخر من میخواهم از داوطلبان عزیزی که وقت خود را برای اجرا و برگزاری این جشنواره صرف نموده اند تشکری کنم که توانایی ها و کمک های مالی خود را برای ماه ها صرف انجام این کار نموده اند.مردم بسیاری از دور و نزدیک جمع شده اند.این روند با بسیار فروتنی چیش رفت تا اینکه عضوی از این جماعت بشوند.برنامه این جشنواره به مراتب بزرگتر از این بود تا یکی از ما به تنهایی آنرا به پیش ببریم و حتی خود جشنواره نیز بزرگتر خواهد بود.طوریکه یک ضرب المثل افغانی میگوید:به یک گل بهار نمیشود, به این معنی میباشد که برای دستیابی به اهداف بزرگ نیازمند کار گروهی است.

امیدواریم که شما نیز در جشنواره هنر و فرهنگ افغانستان در این یکشنبه با ما همراه شوید.مهم نیست که کجا هستید اما یادتان باشد که تحصیلات و صحت افغانها را حمایت کنید.کلیدهای زیادی برای موفقیت و آینده ای روشن افغانها  و تمام افراد در سرتاسر جهان میباشد.

زنده باشین!

منتظر مصاحبه های بیشتر ادوارد زلم با نخبگان افغان, شخصیت های کلیدی و رهبران فکری در فیلم انکس باشید.

برای دریافت اطلاعات از مصاحبه های جدید لطفا کلید "Subscribe" را در بالای صفحه کلیک کنید

 



About the author

favad

favad forough was born in 1 june 1992 from Herat- Afghanistan.is the Vice President of Imperial Services & Consultancy Company. he is graduated from Economics in Herat University.

Subscribe 0
160