قدرت یک سیگار

Posted on at


در تنباکو بیشتر از 7000 ماده کیمیاوی وجود دارد که از جمله صد ها ماده کیمیاوی زهری  و 70 ماده سراطانزا هستند. این مواد کیمایوی بدن را مورد تهاجم قرار میدهند که باعث امراض مختلف مانند سرطان شش و مریضی های قلبی میشوند و در عقیم سازی نیز نقش مهمی دارند.همچنان مصرف سیگار پروسه کنترول میزان قند در خون را به دشواری مواجه میسازد و اثر بسیاری از دوا هارا بر روی بدن انسان کاهش میدهد. حتی مصرف سیگار به مقدار بسیار کم نیز میتواند تاثیر گذار باشد و باعث شروع شدن مریضی های قلبی شود.



مصرف سیگار در خانم های حامل میتواند سببی برای تلف شدن حمل شان باشد .درنوزادان و اطفال که به دود سیگار مواجه هستند  خطر بیماری ها ی تنفسی ،حساسیت ها، عدم توازن هورمون ها و اختلال در سیستم ایمنی زیاد ترمیشود.



تقریبا 85% سرطان های شش در نتیجه مصرف سیگار بوجود میاید و برعلاوه سرطان های دیگری هستند که حتی در اثر مواجه شدن با دود سیگار بوجود میایند مانند سرطان مری ، نای ، معده ، پانکراس ، گرده ، مثانه و گردنه رحم.در امریکا سالانه بیش از 44000 نفر به علت بیماری های ناشی از سیگرت جان خود را از دست میدهند.


از سال 1964 وصادر شدن اعلامیه مبنی بر مضر بودن قطعی سیگار مصرف سیگار بشکل تدریجی کاهش پیدا کرد.درحال حاضر بطور تخمینی 46 ملیون امریکایی بزرکسال (از هر 5 نفر یک نفر) سیگرت مصرف میکنند .مصرف کنندگان سیگار در تمام جهان خصوصا درکشور های  اروپایی دو تا سه برابر بیشتر نسبت به امریکایی ها هستند. علت اینکه با وجود این همه ضررهای سیگار هنوز هم تعداد زیاد ی هستند که به مصرف سیگار ادامه میدهند این است که شرکت های تولید کننده سیگار مقدار ماده معتاد کننده در سیگار را افزایش داده اند .


در مطالعات زیادی در باره عواقب بد مصرف سیگار زیاد بحث شده است و تقریبا همه تا اندازه به این پی برده اند که مصرف سیگار به نفع شان نیست و سبب بوجود امدن امراض زیاد و خطرناکی میشود و بازهم طوریکه میبینیم تعداد زیادی حاضر نیستند این عمل را ترک کنند . اکثریت معلومات علمی توان این را ندارند که شخصی را که به مصرف سیگار عادت پیدا کرده از کشیدن سیگار بر حذر دارند اما این معلومات میتواند کارمندان صحی را کمک کند تا مصرف کننده سیگار را متقاعد بسازند تااز مزایای که دولت برای پروگرام های ترک اعتیاد در نظر گرفته استفاده کنند.و درینکه مصرف کننده سیگار قبول کند که مصرف یک دانه سیگار هم برایش مضر تمام میشود و سیگار را ترک کند شک وجود دارد و اما شکی نیست درینکه شخصیکه هنوز مصرف سیگار را شروع نکرده با شنیدن این ضررها از شروع کردن آن خودداری کند.



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160