خطرات مصرف کردن شیر خام یا پاستوریزه ناشده

Posted on at


شیرو محصولات شیر منابع مهم غذایی به شمار میروند اما شیر خام یا پاستوریزه نشده حامل مقدار زیادی میکرواورگانیزم ها (ریزجاندار ها)(میکروبها) هست که میتواند خطری برای صحت شما و فامیل تان باشد.براساس کزارشی بیش از 1500 نفر در بین سالهای 1993 تا 2006 در امریکا به علت مصرف کردن شیر خام و محصولات آن به بیماری های مختلفی دچار شدند.


شیر خام شیری است از گاو، گوسفند یا بزتهیه میگردد و پاستوریزه نشده است تا میکروب هایش از بین برود این شیر خام و پاستوریزه ناشده دارای باکتری های خطرناکی مانند سالمونیلا(salmonella) لیستری(اlisteria)وایکولای(Ecoli) هست واین باکتری ها مسئول بیماری های مختلف که منشا غذایی دارند هستند.این باکتری ها بشکل جدی میتواند  مصرف کننده گان شیر خام و یا محصولاتی که از شیر خام تهیه میشوندرا مورد هجوم قرار دهند . بکتری های که که در شیر خام وجود دارد برای افرادیکه سیستم ایمینی ضعیف دارند، بزرگسالان، خانمهای باردار و بچه ها تاثیر خطر ناک تر از افراد عادی دارد.



پاستوریزه کردن شیر چیست؟ پاستوریزه کردن شیر عبارت از عملیه است که دران شیر چند مرتبه جوشانده یا داغ میشود تا باکتری های که دران وجود دارد ازبین برود. این عملیه اولین بار توسط شخصی بنام لویس پاستوردر سال 1864 انجام شدو به همین لحاظ این عملیه بنام خودش مسمی شد. عملیه پاستوریزه کردن باکتری های را که باعث بیماری ها ی مانند توبرکلوز، تب تیفوییدی، دیفتیریا و غیره میشوند از بین میبرد



پاستوریزه کردن شیر ارزش غذایی ان را کاهش نمیدهد. در شیر پاستوریزه شده یک تعداد باکتری های غیربیماری زا یا غیر مضر وجود دارد لذا برای اینکه از فساد ان جلوگیری کنیم باید شیر پاستوریزه شده را در یخچال نگهداری کنیم.


درحالیکه پاستویزه کردن شیر بیشتر از 120 سال است که ادامه دارد بازهم یک تعداد هنوز به فواید این پروسه پی نبرده و ازان منکر هستند.این عده معتقد اند که پاستوریزه شدن شیر باعث بروز حساسیت ها میشود درحالیکه که این اعتقاد غلط است طوریکه شیر پا ستوریزه شده و شیر خام هردو باعث بروز حساسیت در افرادیکه در مقابل پروتین شیر حساس هستند میشود.و یا بر این عقیده دارند که پاستوریزه کردن شیر کیفیت و ارزش غذایی شیر را کاهش میدهد در حالیکه ارزش غذایی شیر پاستوریزه شده در حقیقت کاهش نمیابد.و همچنان بعضی براین باور هستند که شیر پاستوریزه را میتوان بیرون از یخچال هم نگهداری کرد درحالیکه این نظریه صحت ندارد وباید شیر پاستوریزه را داخل یخچال نگهداری کرد.



بیماری های که از مصرف کردن شیر خام و یا محصولات که از شیر خام تهیه شده بوجود میاید دارای علایمی مانند اسهال، قی، درد در شکم، تب ، سردردی و یا جان دردی میباشند. در حالیکه اکثریت مبتلایان زود بهبود میابند اما در بعضی افراد بیماری شکل مزمن یا طولانی را بخود میگیرد و یا حتی به اندازه شدید میشود که زندگی شان را تهدید میکند.


اگر شما بعد از مصرف کردن شیر خام و یا محصولات تهیه شده ازآن دچار بیماری میشوید، و یا اگر شما باردار هستید و مشکوک براین هستید که شیر خام و یا محصولات تهیه شده ازان را استفاده کردید فورا به داکتر خویش مراجعه کنید تا بیماری تان پیش ازینکه شدید تر میشود معالجه گردد.درخانم های باردار خطر بیمار شدن بواسطه باکتری بنام لیستریاlisteria که در شیر خام وجود دارد بسیار زیاد است طوریکه این باکتری باعث سقط جنین، مرگ جنین و یا حتی بعد از ولادت سبب بیماری ویا مرگ نوزاد میشود.اگر شما باردار هستید و شیر خام و یا محصولاتش را مصرف میکنید این میتواند برای جنین و نوزاد تان خطرناک باشد باوجود اینکه خود تان هیچ احساس بیماری نمکنید.


در وقت خرید شیر و یا محصولات آن لحظه دقت برای ینکه از پاستوریزه شدن شیر خود را متاکد کنید دارای اهمیت فراوانی است چرا که این لحظه میتواند شمارا و کسانیرا که دوست شان دارید حمایت کند و مصئون بسازد.برچسپ روی کیسه شیر  را به دقت نگاه کنید تا کلمه پاستوریزه شده pasteurized  را ببینید اگر این کلمه را نیافتید این شیر پاستوریزه شده نیست. درباره پاستوریزه شدن شیر از صاحب مغازه سوال کنید.شیر و محصولات شیر را از صاحبان مزارع  تهیه نکنید تا وقتیکه متاکد نمیشوید که این شیر پاستوریزه شده است.


 



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160