چکیده ای از فواید تغذیه طفل با شیر مادر

Posted on at


 


بهترین غذا برای طفل شیر مادر است ، برعلاوه دارا بودن تمام ویتامین ها و مواد مغذی که طفل در شش ماه اول زندگی اش به انها ضرورت دارد شیر مادر دارای موادی است که در مقابل امراض زیادی مقاومت طفل را بالا میبرد.اکادمی اطفال در امریکا پیشنهاد میکند که در شش ماه اول طفل تنها و تنها باید توسط


شیر مادر تغذیه شود .



شیر مادر طفل را از دچار شدن به بیماری های گوناگون حفاظت میکند:


     مطالعات زیادی در جهان نشان داده است که در اطفالیکه با شیر مادر تغذیه میشوند نسبت به اطفالیکه باشیر مادر تغذیه نمیشوند امراضی مانند ویروسهای معده، بیماری های دستگاه تنفسی ،عفونت گوش و التهاب لایه های مغز  (مننجیتس) کمتر دیده میشود و یا هم اگر دچار این گونه امراض شوند مریضی بشکل بسیط و خفیف بروز میکند .


تغذیه خالص باشیر مادر یا تغذیه با شیر مادر تنها، به این معنی است که تنها و تنها در شش ماه اول غذای طفل شیر مادر باشد حتی آب هم نباشد .


     یک مطالعه بسیار وسیع توسط موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست نشان میدهد که اطفالیکه باشیر مادر تغذیه میشوند خطر مردن شان در بین سن 28 روز تا یک سال بیست فیصد کمتز از اطفالیست که با شیر مادر تغذیه نمیشوند.



    اولین شیریکه بعد از تولد طفل از مادر تولید میشود حاوی یک ماده بسیار با ارزش و ایمینی دهنده برای طفل است و این ماده قادر به این است که لایه داخلی بینی ، گلو و روده های طفل را در مقابل حملات میکروب های گوناگون مقاوم بسازد تا میکروب ها نتوانند ازین راه ها وارد بدن یا همان سیستم خونی طفل شوند.


    وقتی میکروبی( باکتری یا ویروس) بدن تان را مورد حمله قرار میدهد جسم تان در مقابل آن انتی بادی یا پادتن ها را میسازد که همین انتی بادی یا ماده ضد میکروب که دربدن تان است میتواند در شیر تان ترشح شود و طفل تان نیز در مقابل تمام میکروبهای که شما را مورد حمله قرار داده بوده مقاوم و ایمین شود.


    ایمین شدن یا محفوظ شدن طفل تان توسط شیر مادر در مقابل امراض گوناگون تنها برای مدت زمانیکه باشیرمادر تغذیه میشود(شش ماه اول ) خلاصه نمیشود بلکه این ایمینی و یا مصئونیت میتواند فراتر از مرحله شیر خواره گی طفل تان باشد .مطالعات نشان داده است که شیر مادر میتواند خطر دچار شدن به انواع سرطان های اطفال را به شدت کاهش دهد. دانشمندان دقیقا نمیدانند که چطور شیر مادرخطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد ولی به این عقیده هستند که انتی بادی یا ماده ضد میکروبی که در شیر مادر وجود دارد میتواند سیستم ایمینی طفل را تقویت کند.



این نظریه نیز وجود دارد که تغذیه با شیر مادر میتواند در سنین بالا تر نیز شخص را در مقابل بیماری های مانند دیابت و بیماری ها التهابی سیستم هاضمه مقاوم میسازد.


   دانشمندان عقیده دارند که رابطه مستقیم بین بیماری های التهابی سیستم هاضمه و عدم تغذیه با شیر مادر وجود دارد.



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160