زنان فوق العاده و تقویت آنها : قهرمانان را به صحنه بیاورید

Posted on at

This post is also available in:

 

توسط جاسمینه داویس

 

مقاله ای اخیرا در این هفته منتشر شد که چگونه زنان واجد شرایط در هالیوود کارگردانی فیلمهایی با شخصیتهای فوق العاده را میکنند. اینتابستان اشخاص با نفوذ با خرج بیلیون دلار، فقط اگر ببینیم برای Avenger  یک و نیم بیلیون دنیا برای دیدن فیلم های با شخصیتهای فوق العاده و تاثیر آنها در دنیا خرج برداشته است.

 

نویسنده مونیکا بارتیزل خاطر نشان کرد که " دریک دهه گذشته فیلمهای با شخصیتهای فوق العاده علاقه مندی زیاد مردم را بدنبال داشته، طوری که کارگردانان ریسک تهیه آن را متقبل میشوند. شما فکر نمیکنید که استدیوها به کارگردانان قوی برای این سینما نیاز دارند، اما بجای آن، اما بجای آن کارگردانانی که در عرصه کوچکتری فعالیت دارند را انتخاب نموده اند مانند سام رایمی و کریستوفر نولان. امروز این کارگردانها در هر خانه  شناخته شده اند و قبل از اینکه به ساخت فیلم های با شخصیتهای فوق العاده بپردازند کاملا ناشناخته بودند.

 

بارتیزل توضیح میدهد که از لحاظ تخنیکی یک زن برای کارگردانی فیلمهای بزرگ هالیوود گماشته شده اند : پتی جنکینس. بحرحال جنکینس، کسی که کارگردانی یک فیلم ترسناک را کرده بود برنده جایزه اسکار شد و از پروژه " Not moving Decisively engough " برطرف شد و یک کارگردان مرد آلان تای لور بجای او که بیشتر با فیلم بازی برسرتاج و تخت شناخته شده است گماشته شد. 

 

شاید مثال بیشتری در هالیوود بخاطر نابرابری جنسیتی نباشد. اگر استودیوها کارگردانهای با تجربه و موفق را برای فیلم های خود انتخاب میکنند، تصمیم روی انتخاب زنان برای کارگردانی آن نخواهد بود - ممکن است زنان در بخش کارگردانی فیلم های اکشن انتخاب شوند که آنها را به فیلم های با شخصیتهای سوپر قهرمانی سوق خواهد داد. اما مسئله این نیست. زنان با سی وی مشابه مردان که در بالا لیست شده برای این فیلم های پر بیینده در نظر گرفته نمیشوند - و فرصت قبول و یا رد آن را پیدا نمیکنند. 

 

 

حقیقت این است که انتخاب فقط یک زن برای کارگردانی فیلم های سوپر قهرمانی کاری بزرگ برای تقویت زنان است. دخیل کردن زنان در این گونه پروژه ها زاویه دید متفاوت و جالبی را ارائه میکند. اضافه کردن زنان و تقویه آنها در فیلم های سوپر قهرمانی طرز دید متفاوتی را در ساحه وسیعتری از مخاطبان ایجاد میکنند. طوری که قبلا اشاره کردیم گریم زنان بخش مهمی از علاقه مندی مخاطبان است. 

 

یک روز برای مقابله با این نوع سیستم شروع برنامه هایی برای آموزش و ترن مردم از جاهای مختلف در فیلم سازی و رشد این صنعت میباشد. وقتی شما برای مثال زنان را در افغانستان برای فیلم سازی آموزش دهید و به آنها کمک کنید که خودشان کار خود را انجام دهند، شما طرز دید کاملا متفاوتی را به دنیای فیلم سازی ارائه میکنید. تحصیلات در افغانستان شامل موضوعاتی مانند این میشود، ممنون از پروژه توسعوی افغان و فیلم انکس. از طریق فیلم سازی و دیگر موضوعات، آنها در مورد تقویت زنان و یافتن راهی برای حمایت خودشان و خانواده هایشان میباشد. شاید یک روز، کارگردان یک فیلم پرهزینه فقط یک زن نباشد، بلکه زنی از افغانستان باشد.



About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160