کوچه مندوی مزدحم ترین بازار در کابل

Posted on at


 


با فرا رسیدن عید همه ساله مردم مسلمان در هر جا و هر کنار جهان به شادی و شادمانی پرداخته و آمادگی های عیدانه خود را می گیرند. عید مسلمانان که همه ساله در دو وقت یکی بعد از ختم ماه مبارک رمضان به منظور باز شدن دهن مسلمانان به خوردن و نوشیدن ؛و دیگری دوماه و ده روز بعد در دهم ذوالحجه به منظور قربانی و حج بیت الله شریف برگزار می شود . برگزاری و یاد بود از این عیدین ازجمله سنت های پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می باشد. در ایام این دو عید همه مسلمانان به شادی، خوشحالی، پوشیدن لباس های جدید ، حمام کردن و ادای نماز عید می پردازند . ازاین روز های خجسته در هر نقطه جهان بزرگداشت به عمل می آید. در افغانستان که اینک در آستانه رسیدن عید سعید قربان (اضحی) هستیم نیز از این ایام خجسته بزرگداشت به عمل می آید .


اینک که عید لحظه به لحظه نزدیک تر می شود همه و در همه جا به خاطر آمادگی عید در شهر ها سرازیر می شوند. شهر کابل با وجود که در ایام عادی گنجایش چنین یک جمیعت پنج ملیونی را نه دارد در روز های که نزدیک به عید است شاهد ازدحام بیش از حد خود می باشد. هر شهر و هر منطقه بیشتر از دیگری موجی از مردم را در خود می پروراند.


کوچه مندوی کابل از جمله بازار هایی بسیار قدیمی کابل خوانده می شود که از دیر زمان تا حال جمع کثیری از مردم به آنجا به منظور خریداری اشیای مورد نیاز شان سرازیر می شوند.هر سال با آنکه بازار ها و شهر ها در هر طرف کابل بوجود آمده است اما باز هم از ارزش کوچه مندوی کابل کاسته نه شده است. در واقع مندوی کابل جایی است که همه ضروریات مردم از قبیل اشیای خانه گرفته تا به وسایل اطفال، مردان، زنان،خوراکه و دیگر اشیای مورد ضرورت در آنجا قابل دریافت است . بدین لحاظ تعدادی از مردم به دلیل قلت وقت کافی و دیگر مشکلات می خواهند که همه اشیای مورد ضرورت خود را از یکجا که همانا کوچه مندوی است در یافت کنند.


امسال نیز با آنکه هنوز پنج روز دیگر تا فرارسیدن عید سعید اضحی باقیست؛ موجی از مردم اعم از زن و مرد در کوچه مندوی سرازیر می شوند. در واقع ازدحام و جمع و جوش در کوچه مندوی به حدی است که حتا گذر ازآن کوچه شاید ساعتی طول بکشد در حالی که در روزهای عادی شخصی می تواند این کوچه را در پنج دقیقه طی کند.


کوچه مندوی نه تنها با حضور افراد و اشخاص به این چنین سرنوشت دچار می شود بل عوامل و وسایل دیگری چون دست فروشان، کراچی ها ، دوکانداران نیز در مزدحم ساختن این کوچه نقش دارند.در واقع مندوی کابل جاییست که می شود بوی عید را از آنجا استشمام کرد. سر آغاز عید از همانجا می شود و آهسته آهسته به مناطق دیگر شهر کابل نیز سرایت می کند. امروز که بنده هم در این جای به یاد ماندنی حضور داشتم خاطراتی از عید و این کوچه در ذهنم حک شد که سالهای سال در ذهنم باقی خواهد ماند و از این روز به نام یک روز به یادماندنی همیشه یاد خواهم کرد.



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160