وزارت صحت عامه افغانستان گزارش سیگار یا بازرس ویژۀ ایالات متحد امریکا را نادرست میداند

Posted on at


سیگاریا  بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان  درگزارشی ازخطر حیف و میل کمک های ایالات متحدامریکا  در وزارت صحت عامه هشدار داده است. جان ساپکو که بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان است/در سال 2008 میلادی به هدف نظارت از  96 اعشاریه 5  میلیارد دالر کمک های امریکا در بخش های نظامی و غیرنظامی امریکا برای افغانستان ایجاد شده است، سیگار به گونه مستقلانه کار می کند و هر سه ماه گزارشی از کارهایش را برای کانگرس ایالات متحد امریکا ارایه می کند، سیگار تا کنون ده ها گزارش در بارۀ اختلاس، و ضایع شدن  میلیاردها دالر کمک های امریکا برای بازسازی افغانستان تهیه کرده است و برای قانون گذاران ایالات متحده امریکا ارایه کرده است. سیگار اعلام کرده است که ده ها میلیون دالر کمک های یو.اس.ا.آی.دی. یا اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا، در وزارت صحت عامه افغانستان،ناپدید شده است. سیگار گفته است که یو.اس.ا.آی.دی/یا اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا در سال 2008 میلادی 236 میلیون دالر به هدف عرضه خدمات بهداشتی در سیزده ولایت افغانستان به این وزارت داده است ، اما این برنامه به گونه درست عملی نشده است ، در این گزارش آمده است  که از همین مقدار پول  که  برای پیشبرد برنامه قرارداد مشارکت در بخش طب، 190 میلیون دالر را در اختیار وزارت صحت عامه افغانستان قرار داده بود که تنها در مورد 127 میلیون دالر آن حساب و سند وجود دارد. بربنیاد  این گزارش، 63 میلیون دالر این قرارداد  در وزارت صحت افغانستان ناپدید شده است .اما ثریا دلیل وزیر صحت عامه می گوید که" یو.اس.ا.ای.دی. هیچ گاهی به این وزارت پول نقد نداده است، و 190 میلیون دالر را که در سال 2009 برای مدت پنج سال برای انان تعهد کرده بود/127 میلیون دالر ان را مصرف کرده اند و 63 میلیون دالری که سیگار در بارۀ ان سخن می زند، هیچگاهی به این وزارت داده نشده است."

سیگار یا بازرس ویژۀ  ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان به اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا در این گزارش پیشنهاد کرده است که کمک های مالی اش را به وزارت صحت عامه افغانستان، توقف دهد. با این حال وزارت صحت عامه افغانستان، این گزارش سیگار را بیخی بی بنیاد میداند و می گوید که "سیگار از این گزارش استفاده ابزاری کرده است ، سیگار هیچگاهی با مقام های این وزارت در این باره گفتگو نکرده است، و در یک زمان بسیار حساس که انتقال مسوولیت ها در بخش های امنیتی و بخش های غیرنظامی صورت می گیرد، از این گزارش استفاده ابزاری صورت میگیرد"

 از سویی هم یو اس/ا/ای/دی/یا ادارۀ توسعه جهانی ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان گزارش سیگار یا بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا را برای افغانستان، در باره حیف و میل شدن کمک هایش به وزارت صحت عامه افغانستان رد می کند و می گوید که در وزارت صحت عامه افغانستان هیچ استفاده سوء از کمک های این اداره صورت نگرفته است.این اداره می گوید که تمامی کمک های اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان از طریق وزارت مالیه این کشور به مصرف میرسد و هیچ گاهی به وزارت صحت عامه پول نقد داده نشده است.رئیس یو/اس/ا/ای/دی/یا اداره انکشاف بین المللی امریکا می گوید که"یک واحد ویژه در وزارت صحت عامه وجود داردکه یو/اس/ا/ای/ دی/ مشاوران و کارشناسان انرا در بخش مدیریت مالی عامه حمایت مالی می کند. یو/اس/ا/ای/دی/و دونر های دیگر به گونه دوامدار از فعالیت های این برنامه نظارت می کنندما اعتماد کامل داریم که فعالیت های ان مشکلی ندارد.از سوی هم یو/اس/ا/ای/دی/ به گونه مستقیم به وزارت صحت عامه داده نمی شوند/بل به حساب های واحد ویژه که زیر نظارت ما قرار دارند/وارد می شود البته این حساب ها از سیو وزارت مالیه نیز اداره می شوند و انان به انجو ها به گونه مستقیم پول می دهند/ پس مطمین هستیم که پول ما درست به مصرف رسیده است."

 از سویی هم وزارت صحت عامه می گوید   که 450 مرکز صحی و شفاخانه در سیزده ولایت کشور از سوی  اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا یا /یو/اس/ا/ای/دی/ تمویل می شوند و در چارچوب دو برنامه بزرگ "بستۀ خدمات صحی و "بسته شفاخانه ها " عملی می گردند.در همین حال اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا یا یو/اس/ا/ای/دی/ می گوید که در یازده سال گذشته یک میلیاردوشصت میلیون دالر برای وزارت صحت افغانستان کمک کرده است و کمک های این اداره برای افغانستان به ویژه به وزارت صحت عامه ادامه خواهند داشت. معیین وزارت مالیه نیز ناپدید شدن پول در وزارت صحت عامه را رد می کند و از شفاف بودن چگونگی مصرف پول های اداره انکشافی بین الملل امریکا اطمینان میدهد.

ادارۀ توسعه جهانی ایالات متحد امریکا  می گوید که از سال 2002 میلادی تا کنون بیش از هفده میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است که بیشتر ان در بخش های بازسازی /اموزش و پرورش، کشاورزی/ رسانه ها/ تحصیلات عالی و بهداشت به مصرف رسیده اند. برنامه ﺍﺩﺍﺭۀ توسعه یی اﻳﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪۀ ﺍﻣﺮﻳﮑﺎ ﺑﺮﺍی ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ  ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ برنامه ﺍﻳﻦ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻥ گفته شده است / چنانکه در حال حاضر در نتیجه کمک های این اداره به افغانستان/ بیش از \پنجا و هفت درصد از شهروندان کشور به خدمات بنیادی بهداشتی دسترسی دارند / که این رقم ده سال پیش تنها نه در صد بود/ با پول های این اداره بيش از 1800 کيلومتر جاده در کشور بازسازی شده اند در حالی که در سال 2002  50 درصد جاده های کشور قیرریزی شده بودند/ در نتیجه سرمايه گذاری ها در بخش کشاورزی  142 ميليون دالر به دست آمده است/ و عوايد گمرکات افغانستان از سال 2006 بدينسو 400 در صد افزايش يافته است/ ونیز  ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﻴﺶ از 50 شبکه ﺗﻴﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﺧﺼﻮﺻﯽ , 150 دستگاه ردایو و بیش از  800 روزنامه و نشریه  تقویت یافته است.

با توجه به گزارش سیگار یا بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان که از کمک های این کشور به وزارت صحت کشور نگران است و با ارایه ارقام دقیق از حیف و میل پول های اداره توسعه جهانی ایالات متحده امریکا در وزارت صحت عامه افغانستان و نیز وجود فساد گسترده در دفترهای دولتی /که همواره جامعه جهانی از ان انتقاد کرده است/روشن نیست که چرا یو/ای/اس/ای/دی/ یا اداره انکشاف بین المللی امریکا این گزارش ها را رد می کند. در حالی که سیگار  یا بازرس ویژه امریکا همواره  گزارش هایی در بارۀ کمک های ایالات متحتد امریکا برای بازسازی افغانستان به کانگرس ان کشور ارایه کرده است و این بار نیز از ناپدید شدن میلیون ها دالر کمک های/یو/اس/ا/ای/دی/ یا اداره انشکافی بین المللی امریکا خبر داده است اما این نخستین بار است که یک گزارش سیگار از سوی یک ادارۀ مهم ایالات متحد امریکا رد می شود. و نیز وزارت صحت عامه افغانستان سیگار یا بزرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان را به استفاده ابزاری از این گزارش متهم می کند.

 



About the author

anis-shahid

انیسه شهید استم و فارغ التحصیل دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل،بیش از چهارسال است که در تلویزیون طلوع به حیث خبرنگار و تهیه کننده کار کرده ام در حال حاضر نیز مسوول تهیه و اجرای برنامه "گزارش 6:30" را در طلوع نیوز دارم.

Subscribe 0
160