آموزش برای آینده بهتر

Posted on at

This post is also available in:

 

من حدود ۹ سال پیش برای اولین بار به مانو آمیگا مکتب چالکو رفتم. آما من با این مکتب آشنایی داشتم، آنها امسال ۲۰ امین سالگره خود را جشن میگرفتند. این مکتب در چالکو، ۴۰ دقیقه از شهر مکزیکو دور بود قرار داشت. در دهه ۸۰ آنجا یک شهر کوچک با سرکهای خامه، بدون سیستم بدرفت، سیستم برق، آب آشامیدنی و یک گرد و خاک بسیار از آن فقیرترین شهر در کشور ساخته بود. در حقیقت در سال ۱۹۸۸ در چالکو بود که رئیس جمهور مکزیک برنامه اش را برای کمک به اجتماعات فقیر در کشور روی دست گرفت. این مکتب در ابتدا برای ۸۰ کودک  برنامه آمادگی را برای رفتن به لیسه تدریس میکرد، جایی که مادرم  خدمات اجتماعی انجام میداد، من همیشه در خانه در مورد فعالیتهایی که در مکتب صورت میگرفت میشنیدم. 

اولین صنف درسی تهیه شده از آهن چادر در ۲۰ سال پیش 

وقتی که من برای ملاقات به آنجا رفتم در نیویورک زندگی میکردم و برای یک موسسه خیریه که کمک مالی برای آموزش بچه های فقیر و بی بضاعت در سراسر آمریکای لاتین  جمع میکرد، کار میکردم. بعنوان یک مکزیکی، میخواستم  کاری برای کشورم انجام بدهم و در نظر داشتم تا به این مکتب کمک کنم. ما به آنجا رفتیم و بعد از بازدید از آنجا عاشق بچه های مکتب شدیم. چالکو، شهری که  سرکهایش پخته شده بود، برق و آب آشامیدنی داشت، وسایل حمل و نقل عمومی و تجارت های متعدد در آن دیده میشد. مکتب در حال تغییر و رشد بود. این مکتب هم اکنون دارای ۹۰۰ دانش آموز بود که همه اشان بعد از اتمام آن به لیسه میرفتند. بعد از ۹ ترم فارغ التحصیلی دانش آموزان ، اکثر آنها بار گرفتن اسکالرشیپ از یونیورسیتی های شهر مکزیکو به کالج رفتند.

فارغ التحصیلان سال ۲۰۰۵

دیروز در آخرین بازدیدم، تغییراتی را که از ۷ سال پیش تاکنون در آنجا بوجود آمده بود من را متحیر ساخت. در این سالها مکتب به بچه ها و والدینشان شانس زندگی بهتر را میداد که آموزش دانش آموزان و خانواده هایشان بود. وقتی که بچه ها میتوانستند تحصیلات بهتری داشته باشند، آنها قادر بودند که درس خود را ادامه دهند و امکان گرفتن کار بهتر برای حمایت خانواده اشان را داشته باشند. همچنین برای والدین آنها کلاس های مجانی  در بخش های مختلف از انگلیسی گرفته تا آموزش تربیت فرزندانشان برگزار میکنند.

 بچه های آمادگی مکتب در صنف

فیلم انکس این فرصت را به آنها میدهد تا بخشی از مخارج خود را با نوشتن و ترجمه بلاگ ها به زبان اسپانیایی از طریق وب سایت انکس بدست آورند. دانش آموزان لیسه ها با تمرین انگلیسی و ساخت پروفایل با استفاده از لینکدین و دیگر صفحات اجتماعی از طریق وب سایت فیلم انکس فرصت های کاریابی در آینده را بدست می آورند.طوری که مسئول مکتب به من توضیح میداد، دانش آموزان از کمکی که به آنها میشود استفاده زیادی میبرند. وقتی که آنها در لیسه می باشند والدینشان تمایلی به کمک ندارند و از آنها میخواهند تا درس را رها کنند و برای مخارجشان کار کنند. دانش آموزان در خانه هایشان به انترنت دسترسی ندارند و مکتب به آنها اجازه میدهد تا از کلاس های کامپیوتر در صنف هایشان استفاده کنند و روی این پروژه ها کار کنند.

اطاقهای مجهز به کامپیوتر جایی که دانش آموزان بلاگها را برای فیلم انکس نوشته و ترجمه میکنند تا از این طریق مخارج تحصیلشان را بدست بیاورند. 



About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160