حقوق زن در جامعه افغانستان

Posted on at


 

زن در جامعه بسیار محترم است اما اشخاص هستند که قدر اش را نمیداند. این زنان کی ها هستند ، مادر مان ، خواهر مان ، خانم مان

 زنان همیشه این احساس را داشته اند، که برخی از مردان حقوق انها را محترم نمی شمارد و حقوق انان را پای مال میکنند. مثلا در سابق یک پدر برای برادراش وعده می داد که هر وقت دخترام بزرگ شود من او را برای پسرت میدهم. اما حالا دختر و پسر بزرگ شده اند دختر پسر را نمی خواهد. پدراش به خاطر حیثیت و ابروی خود که برای برادراش وعده داده بود زندگی اش را تبا می سازد.

 

 او دختر هم به خاطر اعتبار و حیثیت پدراش قبول میکند.  اما هر زن حق دارد که خود شان تصمیم بگیرند در زندگی خود، نه این که به خاطر کس دیگری زندگی خود را تبا کند.

 

 برخی از زنان در مقام اعتراض و گرفتن حقوق و اختیارات خود بر می ایند. اما هنوز هم متاسفانه بعضی از خانواده ها هستند درجامعه که میخواهند دروازه های مکاتب را برروی زنان  یا دختران ببندند و جامعه را از استعداد زنان محروم نمایند. این هم ثابت شده است که زنان در هیچ رشته کمبودی و بی استعدادی نشان نداده است.  استعداد ربطی به جنسیت زن و مرد ندارد، همچنان حقوق زن و مرد در جامعه یکسان می باشد.

 

 زن در پرورش افراد جامعه نقش مهم را ایفا می کند به حیث مادر. تمام افراد جامعه مکلف اند تا انرا وظیفه اساسی ومهم بدانند و از پیروی ان غفلت ننمایند. همچنان زنان نباید از حقوق شان محروم شوند ، چرا که همین زنان هستند که با تقدیم نمودن فرزندان شایسته، مثل ، دانشمندان، انجینران، داکتران و علما در رفاه و ابادنی جوامع، نقش سارنده یی را ایفا میکنند. مخصوصا در افغانستان که یک ملت مسلمان و آزاد است باید به زنان زیاد تر احترام کند..........


نویسنده : انوش بارکزی  

 



About the author

anooshbarakzai

his name is Anoosh barakzai he is 23 years old. he was born in nimrooz Province. he Graduate from school in 2010 he is working in film annex.

Subscribe 0
160