چرا مردان بیشتر فراموشی می گیرند

Posted on at


Photo: Corbis

Photo: Corbis



این اواخر تحقیقات متنوعی در باره زنان و قدرت یادآوری صورت پذیرفته است که نشان می دهد آنها بیشتر از مردان توانایی یادآوری ماجراهای گذشته را دارند. به نظر می رسد زنان و دختران نه تنها قادر به بازتاب جزئیات بیشتری از خاطرات قدیمی هستند بلکه سریعتر از مردان وقایع گذشته را به خاطر می سپارند.


روانشناس یکی از دانشگاه های ایالت نیویورک دکتر Azriel Grysman مدتی است بر روی یکی از دلایل این رفتار مردان بررسی هایی را انجام داده است. او معتقد است برای شناسایی این تفاوت بین زنان و مردان بهتر است به سنین ۲ تا ۶ سال توجه شود و اهمیت آن در ایجاد قابلیت یاداوری را بررسی کرد. متخصصین باور دارند که در این دوره سنی٬ کودکان خاطره سازی را از طریق گفتگوی شفاهی یاد می گیرند.


گفتگوهایی که مقدمتا با والدین صورت می گیرد و اصرار والدین برای روایت دقیق تر یک ماجر یا اتفاق روزانه٬ زمینه ساز تمرینی می شود که منجر به حافظه سازی می گردد. برای مثال در یکی از تحقیقات که گفتگوی بچه های مهد کودک و مادران شان را ضبط و جمع اوری کرده است نشان می دهد کودکانی که مدام از طرف مادران شان ناچار می شوند با جزئیات بیشتری در باره روزی که داشته اند حرف بزنند در سنین بالاتر از قدرت حافظه و سرعت یادآوری بهتری برخوردار می گردند.


تحقیقات نشان می دهد که والدین دو شیوه متفاوت گفتگو و درخواست برای یادآوری اتفاقات روزانه را از دختران یا پسران خود دنبال می کنند. مادران به نظر می رسد در سئوالات شان از دختران خواهان توضیح احساسات و عواطفی که مربوط به ماجرایی که در باره اش حرف می زنند هستند ولی از پسران خواسته می شود که در باره اینکه چه واکنشی نسبت به احساسات شان داشته باشند صحبت کنند.


دکتر Azriel Grysman در تحقیقاتش در باره این سیستم رفتاری می گوید: « دختران یاد می گیرند در حین روایت مجدد یک ماجرا احساسات و عواطف خود را دخیل کنند در صورتی که به پسران این پیام منتقل می شود که احساسات مربوط به اتفاقات و ماجراهای بزرگتر و کلی تر است ولازم نیست در حین گفتگوی معمولی آن را به کار ببرند»


این برخورد دوگانه باعث می شود که زنان به مرور زمان به این توانایی دست می یابند که مغزشان چندین نشانه مختلف از یک ماجرا را همراه با هم در حافظه شان ضبط کند. این مسیر پرورش حافظه٬ رابطه مستقیمی دارد با اصل و اساس حاقظه و خاطرات٬ چون یاداوری یک ماجرا در تعریف علمی با آنچه ما تجسم می کنیم فرق می کند.


خاطره از یک اتفاق مجزا و یکباره ساخته نشده است که مغز آن را در یک گوشه از گنجه های تو در توی خود جای دهد و هر موقع لازم بود آن را در دسترس ما قرار دهد: خاطره شبکه ایی بهم پیوسته از فعالیت های ذهنی است و هر چه از وسایل مختلف بصری٬ شنوایی٬ بویایی وعواطف برای شکل گیری آن استفاده شده باشد شانس اینکه واضح تر و سریعتر مجدداْ به ذهن خطور کند بیشتر می گردد»


دکتر Azriel Grysman در تحقیقاتش بر این نکته تاکید می ورزد که توانایی به یادآوردن٬ بستگی به جزئیات متفاوت دارد و مثلا اگر بدانید در لحظه اتفاق چه پوشیده بودید یا حتی چه غذایی خورده بودید و یا چه احساسی داشتید در بازگرداندن مجدد اطلاعات واقع شده تاثیر خواهد داشت: « من برای همین به دانشجویانم می گویم سعی کنند در حین مطالعه برای امتحان٬ سعی کنند خاطرات شخصی روزمره زندگی را نیز با دانسته هایی که باید یاد بگیرند و در هم  ادغام کنند به کار ببرند»


پسران از کودکی یاد گرفته اند که از زوایای محدودتری و بخصوص با حذف و کم بها دادن به عاطفه و احساس از اتفاقات روزانه شان عبور کنند.برای همین تفاوت رفتار والدین با فرزندان دختر و پسر می تواند یکی از دلایل فراموش کردن اتفاقات گذشته در مردان باشد.


Why Men Never Remember Anything By Melissa Dahl
http://nymag.com/scienceofus/2014/09/dudes-have-horrible-memories.html


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9457787


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25108279


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19467006


http://www.luc.edu/media/lucedu/childrensmemory/pdfs/reesehadenfivush%281993%29.pdf


http://psych.la.psu.edu/shields/home/resources/GenderEmotionChapter.pdf


http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273229713000245




About the author

mohammadhasani

Kaveh Ayreek
Filmmaker and theater director living in Kabul

Subscribe 0
160