صنایع دستی افغانستان

Posted on at


افغانسان یک کشور است که از لحاظ صنایع دستی حایز اهمیت است و بسیار با ارزش است و یک تعدای از مردم کشور مصرف همین شغل هستند که این برای اقتصاد کشور بسیار مفید است و وقتی مردم به این شغل اهمیت بدهند باعث می شود که عنعنان قدیمی کشور ما باقی بماند.



از جمله صنایع با ارزش افغانستان عبارت از قالین،گلیم،خامک دوزی،گل دوزی،یخن دوزی، تزیین ظروف سفالی وغیره که در سطح جهان شهرت خاصی دارد و بسیار با ارزش است و ما باید کوشش کنیم تا صنایع کشوذ خود را انکشاف بدهیم تا باعث پیشرفت کشور خود شویم و این بهترین شغل برای زن های داخل خانه است تا که علاوه بر کار های خانه ای خود به بافتن قالین و گلیم و خامک دوزی اهمیت بدهند که این کار هم باعث می شود که بتوانند در کنار فامیل خود مشکلات اقتصادی خود را از همان طریقه حل کنند.



از جمله قالین بافی که یکی از صنعت های قدیمی و با ارزش کشور ما است که این هنر بیشتری در قسمت های شمال کشور ما وجود دارد و خصوصا در ولایت هرات و دیگر ولایت ها انواع و اقسام قالین را می توان یافت که دارای نگ های متفاوت و زیبای است که این قالین ها به خارج از کشور ما صادر می شود و فروشات زیادی هم دارد که می توانیم عاید خوبی هم بدست بی آوریم.



و در سال(1389 )قالین افغانستان در عربستان مقام اول را بدست آورد و در سال (1392 )در امریکا مقام دوم را در سطح جهان بدست آورد .


و یخن دوزی هم از جمله صنایع دستی کشور ماست که بیشتری از زنان افغان به این شغل مصروف اند و قابل تحسین است و زیبایی آن و طریق دوخته آن کاملا چشم گیر است که به خارج صادر می شود و بسیار با ارزش است.ولی با وجود این همه صنایع با ارزش که کشور ما دارد ما در کدام بیشرفتی نکرده است و داردی اقتصاد ضعیف است.



 



About the author

160