تغییر سازمانی - بخش دوم

Posted on at


زمانیکه تغییر در یک سازمان اتفاق می افتد افراد و بخش های متفاوت را دربرمیگیرد که تفاوت کاری و دیدگاهی بسیار متفاوتی دارند. تغییر باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد که بخش های متفاوت را دربرگیرد, یعنی قابلیت تحت پوشش قرار دادن افراد و بخش های متفاوت را داشته باشد.


در صورتیکه ضرور است گام های متفاوت در روند آن برداشته شود, پس باید تغییر را باید با آن عیار کرد که بدون انحراف از هدف اصلی خود به گونه و شیوه دیگری به آن دست پیدا کند. همچنین میتوانید که نظر به اهمیت تغییر افرادی که قرار است تحت تاثیر آن قرار گیرند را نیز برگزینید و از دشواری کاری خود بکاهید.



این یک روش بسیار کارا است ولی بستگی به اهمیت تغییر دارد که آیا این تغییر اهمیت آنرا دارد که سازمان دست به تغییر و تبدیل کارمندان و بخش های خود بزند و یا اینکه خیر. اگر این مرحله بصورت درست برنامه ریزی نشود ممکن است که هزینه روند ایجاد تغییر از نتیجه آن بیشتر گردد و تمام مراحل تغییر را زیر پرسش ببرد.




هر نوع تغییری برای خود یک برنامه ریزی ویژه ای بکار دارد که بتواند از پی تمام نیازهای آن برآید, باید نظر به افراد, محیط و دیگر تمام مشخصه های سازمان برنامه ریزی کرد و به دقیق تعیین کرد که چی نوع افراد و یا کدام بخش سازمان تحت تاثیر این روند تغییر قرار خواهند گرفت و کی های با آن سروکار خواهند داشت.



 


آموزش میتواند در روند شرکت افراد در ایجاد تغییر بسیار کمک کند و یاری رساند, تا زمانیکه افراد از تمام لحاظ برای ایجاد تغییر آماده نباشند نمیتوانند به ایفای درست نقش در آن بپردازند و آنرا به انجام برسانند. در این صورت روند تغییر نیز ناکام خواهد شد. تغییر سبب میگردد که خیلی چیزها تغییر کند.



بعضی تغییرات حتا ممکن است که زمانی با فرهنگ و سنت های رایج برخورد کند, باید به ترمیم آن پرداخت و این سوءظن را از بین برد که سازمان به موضوع های فرهنگی توجه ندارد بلکه به هرقیمتی فقط و فقط در پی سود خود است.



همچنین ممکن است که در روند ایجاد تغییر به فرد و یا افرادی سوء تفاهم پیش آید و یا موضوعی به آنها بر بخورد, پس تمام سوء تفاهم ها را از بین ببرید در صورت ضرورت پوزش بطلبید. در روند تغییر تمام افراد را مشارکت دهید, تا همه فکر کنند که این تغییر توسط خود آنها صورت میگیرد و بیش از همه به نفع خود شان است. همچنین تغییر افراد در روند تغییر و ایجاد ان سبب آشنایی شان شده و بر تجربه شان برای بهتر کنار آمدن با تغییر و یا تغییرات تازه می افزاید.



About the author

160