موفقیت سازمانی - بخش سوم

Posted on at


چیزهای زیادی اند که انسان را وسوسه میکنند تا بسوی آنها سوق داده شود و در مورد شان دغدغه داشته باشد, اما پراکنده اندیشیدن و به هر سو رفتن انسان را از موضوع های مهم باز میدارد و دچار روزمرگی میکند چنین چیزی بر یک سازمان نیز صادق است و میتواند سازمان را از اهداف اصلی آن دور نگهدارد. پس باید تلاش خود را بر روی چند هدف, موضوع, روند و فرایند مهم متمرکز ساخت و برای رسیدن و یا درست به انجام رساندن با کاربرد تمام نیرو تلاش کرد. این یک موضوع اساسی برای برای ادامه فعالیت های هدفمندان و موفق است.



تغییر در زندگی فردی و سازمانی یک حقیقت انکار ناپذیر است. افراد و سازمانهای موفق اند و قادر اند تا با تحولات گوناگون محیط خود را وفق داده و به فعالیت خود ادامه دهند که تغییر پذیر باشند و تغییر را بحیث یک بخش مهم و حیاتی در روند فعالیت بپذیرند. آنهاییکه تغییر را نمیتوانند بصورت درست در زندگی خود و یا در محیط کاری و سازمان پیاده کنند و از پی آمد های مثبت آن بهره ببرند, بدون شک برای مدت زیادی نمیتوانند یک فرد, سازمان و یا نهاد پیش تاز باشند, بلکه به یک روح خسته و بیمار تبدیل میشوند که دیگر قادر نیست از فراز و نشیب های زندگی و محیط سود ببرد و به فعالیت خود بشکل مثبت و مفید آن ادامه دهد.


این یک پدیده متاسفانه نگران کننده در بین بسیاری از افراد و سازمانها است. یکی از دلایل عقب ماندگی کشور های جهان سوم نیز همین عدم وجود خلاقیت و عدم دید مثبت نسبت به تغییر می باشد که باید جدی گرفته شود و برای آوردن فرهنگ تغییرپذیری تلاش صورت گیرد.




باید از تغییر که قرار است اتفاق بیفتد و ایجاد گردد, یک برداشت واقع گرایانه ای داشت و بصورت کامل تمام رمز و رازهای آنرا دریافت و کشف کرد. رون ایجاد تغییر پیچیدگی های ویژه خود را دارد که باید به آنها بصورت کامل آگاه بود و دانست که این پیچیدگی های چگونه باید رد گردد که به اصل هدف ایجاد تغییر آسیب نرساند و نتیجه را برعکس نکند.




همچنین باید دانست که این تغییر بر چی کسی تاثیر مستقیم دارد و بر چی کسی اثر غیر مستقیم, کی ها از آن سود میبرند و کی ها از آن آسیب میرسند. میزان سود و مفاد آن برای سازمان به چی اندازه است. چی روشهای به کار گرفته شود تا بشکل بهتری این تغییر ایجاد گردد؟ و پرسش های زیاد دیگری باید مدنظر قرار داده شود. تا آگاهی کامل نگردد دست زدن به هر نوع تغییر خطر نتیجه معکوس را افزایش میدهد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای سازمان به بار آورد.



About the author

160