زندگی‌نامه تفسیر سیاه پوش، نخستین بانوی ورزشکار افغان در رشته جودو

Posted on at


سیاه پوش دوشیزه ای جوان و فعال افغان در سال ۱۹۸۸ میلادی در شهر زیبای کابل در یک خانواده ای متدین و روشنفکر متولد شده است. او که از دوران کودکی‌اش همواره تکا‍پوی علم و هنر کرده است و شامل لیسه عالی ملالی گردیده و تحصیلات ابتدایی خویش را در آنجا به پایان رساند. در سال ۲۰۰۸ میلادی غرض ادامه ای تحصیلات‌عالی، راهسپار کشور هندوستان گردیده و در آنجا شامل پوهنتون پونه «سمبایسس» شد.
دوشیزه سیاه پوش در دانشگاه در دانشگاه پونه «سمبایسس» تحصیلات خود را در رشته ای اقتصاد ادامه داد. وی بهترین دانشجوی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی این دانشگاه شناخته شد, که مدال و تقدیر نامه ای به لوح تقدیر از طرف ریاست دانشکده ای اقتصاد آن دانشگاه را بدست آورد.
تفسیر(سیاه پوش)، در سال ۲۰۱۲میلادی، از دانشگاه متذکره سند فراغت به دست آورد. در کنار دانشگاه برنامه های آموزشی یکساله را تحت عناوین روابط بین الملل و منابع بشری نیز فرا گرفته است و اکنون در یکی از دانشگاه های خصوصی شهر کابل رشته حقوق را آموزش می بیند. این دوشیزه ای مستعد به مدت کوتاهی بحیث گوینده ای رادیو صدای زن افغان ایفای وظیفه کرد, و از سال ۲۰۱۳میلادی به این سو به حیث نظارت کننده در نهاد شبکه زنان افغان مصروف کار است.



تفسیر(سیاه پوش)، خود را عضو صادق و متعهد نسل نو افغانستان می داند. او مصمم است تا بدون در نظرداشت تعلقات قومی و سیاسی، از طریق کار در راستای ایجاد یک دولت پاسخگو و متعهد، مصدر خدمت برای همه ملت افغانستان گردد. مردم افغانستان گام های بی شماری را در حمایت و دفاع از ارزشهای ملی، برابری، آزادی، و صلح برداشته اند و دوشیزه سیاه پوش همگام با مردمش این گامها را بسوی روشنایی نیرومند میسازد. از اینرو وی در راستای دفاع از حقوق زن افغان به عنوان فعال مدنی مصدر خدمت شده است، تا از این طریق زنان را توانمند سازد و برای دسترسی به حقوق حقه شان دادخواهی کند.



تفسیر(سیاه پوش)، در کنار مصروفیت های روزگار علاقمند ورزش بوده و از صنف هفتم رو به دنیا ورزش آورد، ابتدا در رشته بسکتبال و سپس در سال ۲۰۰۳ میلادی وارد رشته رزمی جودوی تیم نوجوانان جودو شد. در سال ۲۰۰۴ میلادی، رسما به عنوان عضو تیم ملی بانوان جودو معرفی شد که دست آوردهای بیشماری در رشته ای جودو و بسکتبال دارد. ناگفته نباید گذاشت دوشیزه تفسیر نخستین بانوی بازی کن, مربی و داور ورزش جودو در افغانستان بوده است. سفرهای خارجی زیاد ورزشی در قاره های آسیا و اروپا مانند یونان، ناروی، سویدن، ترکیه، کویت، ایران، هندوستان، دوبی و پاکستان داشته است و مهمترین سفر ورزشی وی به یونان در مسابقات المیپک جهانی سال ۲۰۰۴ میلادی بوده است که حایز سند تقدیر به عنوان نخستین بانوی جودوکار افغان شده است که این دستآورد تنها مربوط تفسیر نبوده بل از همه ملت غیور افغان محسوب میشود. هرچند حضور ورزشکاران به ویژه بانوان افغان در مسابقات بین المللی جدا از مشکلات نیست ولی تفسیر با سعی و تلاش و پشت کار فراوان توانسته است که شامل مسابقات ملی و بین المللی شود, پرچم ملی کشور را به سطح جهان به اهتزاز درآورده و دستآوردهای چشمگیری را نایل شود.
دوشیزه تفسیر سیاه پوش صاحب افتخارات ملی و بین المللی برای افغانستان عزیز است که ما کامیابی های شان را تقدیر کرده و از خداوند(ج) قادر و توانا کامیابی های مزید برای ایشان خواهان هستیم.
موفقیت از ان شما باد



About the author

mohmmadelyas

Journalist
Kabul University

Subscribe 0
160