اعتماد به نفس در کودکان ونوجوانان

Posted on at


 

 

محبت اساس احساس امنیت وعزت نفس درکودکان بوده وبرعزت نفس آنان در دوران کودکی اثرمیگذارد .

- تاهنگامی که نسبت به تربیت فرزندانتان حالتی توام بادلواپسی ومحبت دارید وبه رغم اشتباهاتی که انجام داده اید فرزندانتان میدانند که دوستشان دارید می توانید والدین موفقی باشید .

- محبت اساس عزت نفس است ,احترام گذاشتن به کودک وارزش قائل شدن به شخصیت آنها اساس عزت نفس است .

 

 

 

- کودکانی که ارتباط عاطفی ومحبت آمیز با والدین شان ندارند درطول زندگی آنهاخود بیشتر دچار اضطراب وعدم اعتماد به نفس در رفتار ومنش خویش میشوند .

- کودکان برای رشد مطلوب نیازمند محبت ما هستند ,محبت سه گونه وجود دارد از گفتار –رفتار – رفع نیاز شیوه ی انتخابی ما بستگی به مرحله ی رشد کودک دارد برای نوزادان غذا دادن, بغل کردن ,آرام کردن, نوازش, حرف زدن , بازی کردن , کودکان نوپا همین مورد ها وتشویق کردن بر مهارتهایش مثل راه رفتن و .......کودکان پیش دبستانی و آمادگی دوست دارد در دنیای اطرافش سیر کند , اگر با محبت وتشویق آن ها را در انجام کارهایشان حمایت کنیم شجاعانه دنیای اطراف شانرا کشف میکنند .شروع سن مدرسه مرحله ای مهمی از مراحل رشد کودک است در این سن برای محبت کردن میتوانید به کارهای مدرسه که انجام میدهد توجه کنید .نشان دهید که که برای خواسته های او حمایت میکنید وارزش قائلید , می توانید کاری کنید که شریک زندگی مدرسه ی او شوید . همراه گردش های مدرسه با او بروید .او را تشویق کنید تا دوستانش را به خانه دعوت کند ,فرصت مناسبی برای مهارت های موسیقی ,ورزش وتئاتر بیاموزد بدون اعمال فشار .

 

 

 

 

نباید محبت خود را تنها با بغل کردن وادای کلمات والفاظ خوب ورسیدگی به نیاز های فوری وجسمانی کودکان به آن ها نشان دهیم ,بلکه محبت واقعی یعنی به آنها کمک کنیم بیش تر مستقل شوند وخودشان کارهای شان را انجام دهند .

-محبت برای نوجوانا ن به این ترتیب است که هنگام تصمیم گیری هایشان مسوولیت بیشتری به آن ها بدهیم ,به طریقه شخصیت آنها ارزش قایل شویم در مسائلی مانند شیوه لباس پوشیدن ,نحوه ای پول خرج کردن وانتخاب دوست آزادی ببخشیم ,ولی مراقب باشیم به نابودی او تمام نشود .

 

 

 

-به نوجوانان بفهمانیدکه حق دارید او را از کارهای مضر باز دارید , شنونده ای خوبی برای درد دل های آنها باشید ,به جای اینکه نصیحت کنید ,شنونده ای خوبی باشید , به روش حمایت کننده گوش کنید او بیش تر به عمق مساله خود می اندیشد .

-برقراری توازن بین عدم مداخله ی زیاد در زندگی شخصی نوجوان واز سوی دیگر ایجاد محدودیت در بعضی شرایط نیاز به صبروشکیبایی وخودداری فراوانی دارد وکاری بس مهم است که والدین باید سعی کنند .

-درست گوش کردن وخوب توجه کردن به دیدگاه ونظرات یک نوجوان اثر حیاتی بر انتخاب ها وتصمیماتی دارد که انتخاب میکند ,صحبت در مورد برنامه تلویزیونی ,مجله غذای مورد علاقه ,تجربه ای از دوران کودکی شما یاخاطره که برای شما پیش آمده یا روز های کودکی او می توانید بیش از پیش به اونزدیک شوید.

 

 

 

 

-مفهوم احترام را اینگونه به نوجوان خود برسانید (لطفا-متشکرم-عذر خواهی به موقع-اجازه خواستن وسایلش)

-اگر ما به رشد اعتماد به نفس جوانان مان کمک کنیم ,آنها را در برابر مشکلات زندگی واکسینه کرده ایم . اگر در دوره ابتدایی به بچه ها فرصت فعالیت در ورزش های مختلف بدهیم ,عموما بعد ها وارد مشغولیت پرخطری مثل اعتیاد نمی شوند .

 

 

 

-اولین عاملی که باعث می شود بچه ها احساس پیوستی وامنیت نسبت به خانواده بکنند ,باید مورد علاقه واحترام فردی قرار بگیرند ,برای اینکه بچه ها احساس قدرت کافی داشته باشند باید بدانند که خود می توانند تصمیم گیری کنند ومسائل خود را حل نمایند , واحساس قدرت زمانی حاصل میشود که ببینند در کارهایی که شروع کرده اند به موفقیت رسیده اند وبچه ها به حمایت وتشویق نیاز دارند .

-هیچ عاملی مثل موفقیت اعتماد به نفس بچه ها را بالا نمیبرد ,بچه ها باید موفقیت را تجربه کنند ,موفقیت از (می توانم ها)بوجود می آید واین که (تو می توانی از عهده ی این کار بربیایی)رادر خود تقویت کنند.

کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند این خصوصیات هستند : به موفقیت های خود مغرور است – می نواند در بیان احساساتش ارتجالی عمل کند – فردی مسوولیت پذیر است – دارای هدف است – فردی آرام است – اهل شوخی است – از عهده ی فشارهای زندگی برمی آید .

 

 

 

کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند دارای این خصوصیات هستند : فردی بی دست وپاهستند – فردی وابسته است که دائما نیاز به پشت گرمی دارد-تحت تاثیر هر شرایطی قرار می گیرد – زود نا امید می شود وگوشه گیر است – حس همکاری ندارد وارتباط برقرار نمی کند –دوستان کمی دارد ودیگران را مسئول شکست های خود می داند – فرد منفی باف است .

 

 

 

احترام همرا با محبت ومهربانی شیوه ی تربیتی بسیار موثری است , که هم به پیدایش صمیمیت می انجامد وهم رشد همه جانبه ی شخصیت کودک ونوجوان را تا مین میکند .

والدین باید بکوشند که از همان آوان طفولیت اعتماد به نفس را در وجود کودک خود تقویه کنند تا باشد که در نوجوانی وجوانی کودک برپاایستادهوشخصیتهمه جانبه داشته باشن

                  .



About the author

nazakat25

نزاکت آزرم متولد شهرهرات 1372
محصل شرعیات
وظیفه معلم

Subscribe 0
160