مشروعیت بهره و مؤسسات

Posted on at


مشروعیت بهره و مؤسسات : در جامعۀ ژاپن، برخلاف اروپا و نظیر ایالات متحدۀ امریکا، مؤسسات از اعتبار مهمی برخوردارند. مطمعنا رهبران امور مایل نیستند که آشکارا از بهره و سودآوری صحبت کنند، زیرا در ژاپن، همچون اروپا، صحبت مستقیم و بی پرده از مسائل پولی صورت خوشی ندارد.


با وجود این، روحیۀ ضد سرمایه داری در ژاپن، در مقایسه با اروپا ضعیفتر است، زیرا اروپا از یک طرف، تحت تأثیر مرام ماکسیستی قرار دارد. مفهوم بهره در ژ اپن به اندازۀ فرانسه بار منفی ندارد، زیرا در فرانسه تأثیر عقاید ناشی از مذهب کاتولیک قوی است.



   برای تحقق یافتن توسعۀ مطلوب صنتعی، ناگزیر باید صاحبان بهترین صلاحیتها به کار جذب شوند. چنین امری ممکن نخواهد بود، مگر آنکه سطح پااداش مادی و روانی برای روسای مؤسسات و همکارانشان به اندازۀ کافی جذاب باشد.


در نیمۀ دوم قرن نوزدهم، دولت به منظور دفع تعرض غرب ناگزیر به اتخاذ تذابیری در جهت صنعتی کردن سریع کشود بود. این منفعت ملی و تفوق مطلقی که برای آن قائل می شدند، منشأ مشروعیت مؤسسه و اعتبار والای صنعتگران و صنایف در ژاپن بود.



در واقع، تجار در ابتدای روند صنعتی شدن، تحت تأثیر وظیفۀ میهنی خود بودند. بعد از جنگ جهانی دوم، سنت مزبور همچنان حفظ شده است، زیرا بخش صنعت در چارچوب بازسازی اقتصادی یک کشور، درصدر اولویتهای قرار می گیرد.




با وجود این، در این اواخر، شاهد از رونق افتادن شهرد مؤسسات بزرگ سیاسی هستیم. با اینهمه، دنیای تجارت در نظر ژاپنیها، اگر نه بیشتر، به اندازۀ مدیریت دولتی چذاب و معتبر باقی می ماند.


TAGS:


About the author

160