بهای بهشت

Posted on at


پیامبر رحمت می فرماید : ((ازطرف خودتان شش چیز را برای من تضمین کنید من نیز در قبال آن ورود به بهشت را برای شما تضمین میکنم: آن گاه که لب به سخن گفتن گشودید راستگو باشید ,


آن گاه که پیمانی را بستید بر وفای به آن حریص باشید , آن گاه که امانتی را نزد شما گذارند حق امانت داری را رعایت کنید ,عورت ونگاهتان را حفظ کنید ,ونیز دستهایتان را از آلوده شدن به گناه محفوظ بدارید .))


عقیده وباور انسان مسلمان آن گاه درست وسالم خواهد بود که اخلاقش نیکوگردد ونموده های اخلاق نیکو در کردارهای ظاهری او جلوه یابد و گرنه ادعای عقیده وباور درست وسالم چیزی جز بازی با الفاظ بیش نیست وارزشی نیز ندارد.



شخص مومن کسی است که به خداوند مهربان ایمان داشته باشد وپاداش نیکو را از طرف او انتظار داشته باشد واین بهای همان بهشتی است که پیامبر رحمت وعده ی آد را داده است.


شش ویژه گی هست که هر کس خود را با آن بیاراید ودر کردار ورفتار او نمود بیابد نشان گر ایمان راستین او و درستی وسالم بودن عقیده وکمال وشایستگی ورود به بهشت را پیدا میکند .


این شش ویژه گی عبارت اند از :


1_پیوسته راستگو باشید وهیچگاه چه با اشاره وچه با زبان وچه با فریب کاری دروغی از او سرنزند هرچند شرایط تحمیلی هم برای او پیش آید .



(( ای مومنان از خدا بترسید وهمگام با راستان باشید ))    (توبه /119)


2_اگرپیمانی را بست بروفای آن ثابت قدم باشد , یعنی اگر گفت : بله ,آن کار را انجام دهد ,اگر به طور قطع پیمان بست آن را به پایان برساند چرا که که با به پایان رساندن و وفای به پیمان مردانگی خود را به اثبات رسانیده است .


(( در میان مومنان مردانی هستند که باخدا راست بوده اند در پیمانی که با او بسته اند .برخی پیمان خود را بسربرده اند وبرخی نیز در انتظارند .))    (احزاب /23)


3_اگر امانتی نزد او باشد در نگهداری از آن حق امانت دتری را ادا می نماید .پس ازکوچکترین چیزی که اعتبار وشخصیت شما را خدشه دار کند بپرهیزید چرا که انسان مومن در هیچ شرایطی اهل خیانت نیست .


در روایتی از پیامبر آمده است : (( اگر حسن اعتماد وامانت داری در میان تان از بین رفت  منتظر آمدن قیامت باشید ))



4_حفظ عورت وفرهشتن دیدگان از جمله اخلاق های نیکویی مومنان است چرا که آنان پیوسته احساس مراقبت خداوند را برخود میکنند واز انجام کارهای بیهوده .از افتادن در مهلکه ی شهوات وخواهش های نفسانی  و وقت گذرانی به شدت پرهیز میکنند .


5_ انسان مسلمان هیچ وقت دست به آزار واذیت دیگران نمی برد وبه کسی ستم روا نمی دارد واز جانب هیچ کس نیز ستم را بر خود نمی پذیرد وقصد سوء نسبت به هیچ کسی را ندارد .


((  کسانی که مردان و زنان مومن را بدون اینکه کهری کرده باشند وگناهی داشته باشند –آزار می رسانند,مرتکب دروغ زشتی وگناه آشکاری شده اند.))


6_ونیز انسان مومن باید دستان خود را از آلوده شدن به گناهان وپلیدی ها محفوظ بدارد.


هر کس که این ویژه گی های نیکو را در وجود خود تضمین کند پیامبر رحمت ورود بهشت برین را که پهنای آن به اندازه ی عرض آسمانها وزمین است وبرای تقوا پیشه گان آماده شده ,برای او تضمین می کند



 


 



About the author

farhadhakimi

Farhad Hakim was born in Nimroz-Afghanistan. He is graduated from Tajrobawi High school in Herat. Farhad is studying Computer Science field in Qhalib private Higher Education University in Herat-Afghanistan. He has worked as cultural and consultant employee extensively in Nimeroz, Herat and more recently in Kabul.He has started to work…

Subscribe 0
160