(عقوبت (جزاء

Posted on at


جزاء در شریعت اسلامی هم اخروی است هم دنیوی. واگر چه جزاء در اصل شریعت در آخرت داده میشود. اما از مقتضیات حیات آرام ,استقرارجامعه ,تنظیم روابط بین افراد به نحویکه حقوق هر کدام شان محفوظ بماند وسایر موارد مربوط به زندگی باهمی اینست که قبل از جزای اخروی جزای در دنیا نیز وجود داشته باشد.


این مجازات دنیوی همان عقوبتهای است که دولت اسلامی در برابر مرتکبین عمل حرام وتارکین کارهای واجب اعمال مینماید وبوسیله آن انسانهای را از ارتکاب جرم مانع میگردد که پند واندرز هیچ تا ثیری بالای شان نمیگذارد.


اما واقعیت اینست که شریعت اسلامی به تربیت جذری وبنیادی افراد توجه نموده واز طریق تربیت وتعمیم ارزشهای والای اسلامی به اصلاح فرد وجامعه میپردازد.



مهمترین بخش این ارزشها ومفاهیم که در تربیت انسان نقش فعال دارد,همان همان خوف از الله متعال ,مراقبت الهی ,ادای عبادات فرضی ونوافل میباشد. اینها اند که نفس انسان را چنان تربیت میکند که به صورت طبیعی وخود بخودی بسوی خیر میلان داشته واز افعال نا درست ومنکرات اجتناب ودوری می کند.


علاوه برآن, شریعت اسلامی توجه واهتمام جدی به طهارت ونزاهت جامعه داشته واجازه نمیدهد که کسانی به اشاعه فساد وآلودگیها در جامعه اقدام نماید.به همین ملحوظ است که افرادی را مکلف به ازاله منکرات نموده است. وبودن شک جامعه پاک ومنزه بزرگترین مانع در برابر جرم ومجرمین بوده وراههای نفوذ شر وبدی را در نفسهای ضعیف مسدود میسازد واین خود بهترین ضمانت در راه تقویت نفسها بوده وقوت مدافعت در نفوس را بلند میبرد .



اما با وجود اتخاذ این گام های موثر در راه جلوگیری از ارتکاب جرم بعض انسانها تحت تاثیر وسوسه های شیطانی ونفسانی قرار گرفته ودست به ار تکاب جرم میزنند. پس ضرورت به موجودیت جزای عاجلی میشود که دولت اسلامی بالای چنین افراد تطبیق مینماید تا آنها را از ارتکاب دوباره جرم مانع گردیده وسبب عبرت کسانی شود که بفکر جرم هستند.به این ترتیب استقرار جامعه تامین گردیده ومردم با اطمینان مصروف زندگی خود شوند.


همچنان مجازات افراد مجرم مصلحتهایی را برای شخص مجرم نیز در بر دارد البته جزای دنیوی سبب ازاله ودورشدن جزای اخروی از مجرم نمیگردد.بلکه حصول معافیت از جزای اخروی مربوط توبه خالصانه میباشد. ودر صورتیکه در جنایت مرتکب شده حق دیگران تلف شده باشد,توبه مجرم زمانی مکمل میگردد که از صاحب حق عفو خواسته وحق او را اداء نماید.



(( سارقی که توبه میکند دست قطع شده اش پیش از وی به جنت میرود واگر توبه نکند دست قطع شده اش قبل از وی به جهنم میرود .))


برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس ام میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/Enayatullah


 


و همچنان میخواستم یک تشکر خاصی از نویسنده این مقاله خانم نزاکت آرزم نمایم که لطف کردند و در این مورد نوشتند٬ همچنان برای خواندن مطالب فلم انکس نویسنده محترمه خانم نزاکت آزرم میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/nazakat25/blog_post



About the author

Enayatullah

Enayatullah Mayar is born in 1992/8/12,He is graduated from Sultan Ghiyasudden Ghuri High school , and right now He Student of Engineering "Civil Department" faculty. also he is Social media officer and pashto language translator in "ACSC" herat branch.

Subscribe 0
160