وضعیت تاریخی افغانستان

Posted on at


تاریخ در جامعه به منزله خون در بدن انسان است جامعه بدون تاریخ شباهت تام و تمام به جسم مریض و علیلی دارد که بدون تکیه به بازوی دیگران نمیتواند به حرکت خود ادامه دهد و یا مسیری را که می خواهد بپیماید، طی میکند .



همانطوریکه برای بهبودی وضع یک بیمار کم خون و یا بیماری که خون خود را در اثر جراحت و دیگر عوامل از دست داده باشد در اولین فرصت تزریق خوت صاف و بعدا ادویه لازم و غذا های پر انرژی که تولید خون نماید لازم و ضروری است و برای جامعه بدون تاریخ یا تاریخ فراموش شده اولین اقدامی که باید صورت گیرد زنده ساختن گذشته تاریخی ، تمدن تاریخی شخصیت تاریخی می باشد.



به اساس همین طرح و پلان است که استعمار گران ابتدا به دگرگون سازی تاریخ جوامع مورد نظر می پردازند و مردمان آنها را در گمراهی و نادانی می کشانند تا از گذشته های خود چیزی به یاد نداشته باشند و آنچه برای شان طرح شد بدون درک و سنجش و یا مخالفت کورکورانه رد و یا قبول کنند .



راجع به اهمیت درک تاریخ گذشته همین قدر کفایت میکند که بگوییم دیگران صد ها و هزاران کتاب در باره گذشته سر زمین خود گذشته سر زمین خود نوشته و انتشار داده اند ولی صد افسوس که در سر زمین افغانستان عزیز اقدامی در این باره صورت نگرفته .


Writter : Marzia Saeed



About the author

marziasaeed

Hello, I am Marzia Saeed. I am 20 years old. Currently, attending the University of Jami, majoring in Islamic law (Sharia). I live in Herat, Afghanistan. The subjects that I like the most are Math, English, Art, and Dari. I am also interested in reading old stories; my courses consist…

Subscribe 0
160