تحصیلات زنان در افغانستان

Posted on at


تحصیلات یکی از کلیدهای پیشرفت یک جامعه تلقی میشود و اکنون جوامعی توسعه یافته به حساب میایند که درجه تحصیلات مردمانشان در سطح بالایی قرار داشته باشد.بنا چون بانوان نیز نیمی از قشر جامعه هستند باید در زمینه های تحصیلی دوشادوش مردان حضور داشته باشند تا جامعه ما به سمت تمدن و توسعه گام بردارد.



در زمانهای قدیم در افغانستان شرایط تحصیلات برای زنان فراهم نبود تا اینکه در زمان شاه امان الله خان اولین مکتب زنانه به نام لیسه حبیبیه افتتاح شد.


در همان زمان نیز مردم دخترانشان را اجازه نمیدادند تا درس بخوانند, تا اینکه آهسته آهسته شرایط و امنیت بهتر شد و با آمدن جوامع خارجی در افغانستان دردهه اخیر مکاتب دخترانه به صورت چشمگیری احداث شد. یکی از پیامدهای این موضوع اشتراک بیشتر دختران در کانکور سال 2012 نظر به پسران بود که این امر نشان دهنده سهم گیری بانوان در رشته های تحصیلی میباشد.



اگر خواسته باشم یک الگو را برای خود برگزینم, خانم فوزیه کوفی را که عضو بر حال ولسی جرگه افغانستان میباشند انتخاب میکنم.او نویسنده کتاب "نامه برای دختران من" است.


تحصیلات زنان روز به روز با وضعیت بهتری رو به رو میشود و در حال پیشرفت است.برای بانوان صنف های کامپیوتر و انگلیسی و سایر دوره های آموزشی از طرف شرکت های خارجی برگزار میگردند, به طور مثال میتوان به FilmAnnex, یک وب سایت حمایتی از فیلم سازان, اشاره کرد. که در نتیجه باعث میشود تا زنان درآمد شخصی داشته باشند.


در اخیر باید از شرکت FilmAnnex سپاسگذاری کنم که برای ما زنان شرایط پیشرفت را مهیا ساخته است.



About the author

160