افغانستان در حال تحول

Posted on at


افغانستان کشوریست در جنوب شرق آسیا، کوهستانی، محاط به خشکه دارای نقوس تقریبی 30 میلیون میباشد. در سه دهه اخیر مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را دنبال نموده است که با تحولات سیاسی دهه فعلی باروی کار آمدن سیستم عدالت اجتماعی رفتن به طرف انتخابات به شیوه دموکراسی و اعاده حقوق زنان و اطفال، قشر محروم و آسیب پذیر جامعه وغیره تحول و تحروکیت های در سطح دولت و مردم بخصوص قشر جوان و روشن فکر جامعه و سهیم گیری فعالانه زنان در امورات سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی با وجود چالش ها و فشار های گوناگون از طرق مختلف خارجی و یا داخلی توانسته است راه و هدف خود را دنبال نماید و ملت ما را به طرف یک جامعه دموکراسی و مدرن آشنا میسازد.



در بالا تحلیل گردید که افغانستان کشوری است فقیر و اکثریت مردم آن محروم از سواد اند بخصوص در ولایات دور افتاده، دور دست ها و قریه ها از همه زیادتر قشر زنان تحت فشار های تنوع قرار داشته که با تحولات سیاسی دهه اخیر تحرکیت ها و کاربرد ها در این رستا راه اندازی گردید: ایجاد وزارت امور زنان و ریاست های حقوق زنان در ولایات و نهاد های فرهنگی و اجتماعی زیر نام های مختلف: صدای زن، زنان آینده افغانستان، womensannex، filmannex، و... . همان طور در بخش های تعلیم و تربیه: سهم گیری زنان در چوکات وزارت معارف- تحصیلات عالی وکمتر از آن به ادرات دولتی دیگر که این خود یک تعقیر و تحول در ذهنیت مردم و خانواده هایشان بروز نموده است. پرسش و مصاحبه با خانواده ها از طرق مختلف و همان طور رسیدهگی به اسناد  حقوق زنان مطابق به قانون اساسی کشور و یا سهم و نظارت ریاست حقوق بشر در این مورد ایجاد سفرهای داخلی کسور و خارج برای شاگردان، محصلین . استادان در چوکات ادارات دولتی برای کارمندان مهم تصمیم گیری زنان و جوانان در سفر های تحصیلی و رسمی  اداری در خارج کشور که همه شایسته گی از تحولات سیاسی و اقتصادی کشور و رفتن بطرف یک جامعه دموکراسی و ایجاد سیستم عدالت اجتماعی را بیان میکند.



با پایان یافتن جنگ و ایجاد صلح مردم ما خواهان جامعه نوین، آزاد و دموکراسی با شیوه عدالت اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه میباسد و دست و پا زدن و ایجاد نابسامانی را برای دشمنان افغانستان تنگ مینماید. کشور عزیز ما به کمک جامعه جهانی و دنیای مدرن راه خود را بسوی پیشرفت و ترقی باز مینماید.



About the author

160