ورزش در افغانستان

Posted on at


 


از آن جای که تغذیه خوب متضمن صحت و سلامتی انسان ها است همانطور ورزش صحتمندی و تندرستی روحی و جسمی را برای انسان به ارمغان میآورد دنیای ورزش ادب و اخلاق اجتماعی را در بین جوانان و نوجوانان کشت میکند و ایشان را به عالم معنوعیت و خداپرستی آشنا میسازد. ورزش های گوناگون از صدر اسلام تا امروز به اساس فرهنگ ها و مذاهب مختلف عرض اندام نموده و تحولات مختلف را اختیار نموده است.


کشور عزیز ما افغانستان که در طی چند دهه جنگ و ویران از جهات مختلف آسیب دیده است که یکی از مقابله آسیب پذیر همانا تربیت بدنی و ساختمان سازی بوده که جوانان را متوازی و محروم ساخته بود خوشبختانه در این دهه اخیر با روشن شدن قانون اساسی کشور و ایجاد ریاست تربیت بدنی ملی کشور جامعه ما به دنیای ورزش مجدداً راه یافتن و به تکنالوژی های جدید سپورتی آشنا گردیدند و در روند های دنیای خارج به روی ورژشکاران ما باز میگردید و دید و باز دید های داخلی و خارجی آغاز شد آمروز جوانان ما در تمام پروگزام ها و ترنمت های ورزشی دنیا سهم میگیرند و در اکثر سپورت ها مدال های با ارزش را دریافت نمودند که سرمایه، افتخار و موفقیت برای کشور عزیز ما است و آینده خوبی را برای ما به ارمغان دارد


شرکت افغانها در جشنواره المپیک



در افغانستان ورزش های دسته جمعی میان دو گروه در افغانستان رواج دارد که قرار ذیل اند: فوتبال، فوتسال، هاکی، والیبال، هند بال ، باسکتبال، بایسکل رانی، کوه نوردی، کرکیت، ساکر و...   که این بازی ها بیشتر در بین مردان بیشتر است تا زنان و آهسته آهسته در بین زنان افعانستان نیز پیشرفت میکند قسمی که در مکاتب دخترانه کرکت آموزش داده میشود. و ورزش های دو نفری که عبارتند از: پنگ پانگ، تینس، بدمنتن، بلیارد و...  همچنین ورزش های رزمی: تکواندو، بوکس، کانفو، کراته، هوشو، جیدو، پهلوانی، کیک بوکس، ضرب میل و... و ورزش های ثقیل: وزنه برداری، ریسمان کشی، بزکشی، سنگ انداختن، اسپ دوانی، نیزه بازی و... و ورزش های انفرادی: پرتاب نیزه، گلف بازی و... .


زیادی از ورزش ها به صحت وتندرستی انسان مفید هستند مگر بعضی از آنها خطرناک هستند پس باید متوجه خود در ورزش کردن هم متوجه باشیم و همچنان باید یاد آوری کنم که یکی از هموطنان ما در بایسکل سواری کار بی سابقه ی انجام داد او همراه بایسکل دور دنیا را گشت و سفرش را از وزارت خارجه کشور آغاز کرد و این سفر یک سال و شش ماه در بر گرفت و در این مدت از کشورهای ایران، ترکیه، بلغاریا، یوگوسلاویا، اتریش، چک، جرمنی، هالند و فرانسه عبور کرده به آمریکا و ملل متحد رسید. افغان ها به دنیا نشان داده اند که ما استعداد این را داریم که پیشرفت کنیم.



About the author

160