بی چهرگان

Posted on at


چهره نمادی از هویت در جامعه بشری . 

انسان و هویت ان را با چهره میشناسند . . 

حکومت های قالب و متجاوز همیشه سعی در نابودی چهره اصیل و هویت بوده اند و همیشه از هویت کسانی که مغلوب شده اند ترسیده اند . هویت همیشه توانسته است که نمادی ازمبارزه هنری و فرهنگی باشد . 

حکومت های غالب همیشه سعی کرده اند که بعد از تسلط قدرت به نابودی هویت بپردازند تا بتوانند بردگی را به صورت کامل به دست بیاورند . طالبان با به دست گیری بیشتر مناطق افغانستان دست به یک تجاوز غیر انسانی زدند و ان هم نابودی چهره و هویت انسانهای که اصالت و ریشه در تاریخ این کشور داشتن . 

نابودی اثار باستانی و مکانهای تاریخی پروژه دفن هویت بود که انها با بودای بامیان اغاز کردند و با به تاراج بردن اثار باستانی و فروش انها در بازارهای پاکستان دست به تامین مالی خود زدند . البته فروش اثار باستانی را کسانی به عهده گرفتن که از ارزش و قیمت تمدن و تاریخ اگاهی داشتن . 

اما کسانی که فقط کور کورانه به پیروی از این مکتب تند روی مذهبی میپرداختن دست به تخریب زدند و نابودی چهره را یک جور جهاد تلقی میکردند . طالبان خود هویت و چهره نداشتن و رهبر انها نیز هیچ وقت چهره اصلی خود را نشان نداد . 

 هنر مندان در طول تاریخ با هنرهای گوناگون سعی در ماندگاری هویت و ارزش بومیان سرزمین خود بوده اند . چهره در تاریخ بشر نمادی از هویت بوده است و در نقاشی ها ِ مجسمه ها ِ یا حتی در متن ها تشیبح شده است تا ساکنان بومی ان یادگاری از هویت خود داشته باشند . 

دشمنی با چهره و هویت در قرن حاضر نمادی جز تجاوز و بردگی ندارد و انسانها با چهره رودر روی هم سعی در ارتباط برقرار کردن و زندگی صلح امیز در کنار هم دارند . 

جهان سوم نمادی از بردگی تفکر است که سعی در نابودی چهره بومی و تمدن داشته است . گرفتن هویت باعث میشود تا بردگی به صورت کامل صورت بگیرد و انسانی که هویت نداشته باشد بهترین بردگان تاریخ خواهند شد . 

از بین بردن هویت و چهره و ساختن چهره ای خشن و بدون پیشنه تاریخی برای جهان سوم باعث میشود که انسانهایی بدون هویت  شکل بگیرد و در قرن بیست و یک بردگی فکری ایجاد شود تا هر گونه سوع استفاده از جانب حکمرانان صورت بگیرد و هر انچه انها بخواهند به ساده گی ترین شکل ممکن به دست اید . 

دشمنی با چهره و هویت تاریخی بردگی بشر است که در حال شکل گیری در کشورهایی است که چهره انها به دست خودشان در حال نابودی است . 

 

زندگی صفر درجه 

کاوه ایریک 



About the author

mohammadhasani

Kaveh Ayreek
Filmmaker and theater director living in Kabul

Subscribe 0
160