پنج کامره شکسته

Posted on at


از تاریخ پنجم ماه اکتبر جشنواره حقوق بشر شروع به کار می کند. در این جشنواره تعداد زیادی فیلم نمایش داده می شود ،یعنی حدود هفتاد فیلم 

شاید خیلی ها امکان این را نداشته باشند تا تمام این فیلمها را ببینند و بهمین خاطر خیلیها دوست دارند که بدانند بهترین فیلمها کدام است؟

برای کمک به انتخاب آنعده که می خواهند فیلمهای این جشنواره را بصورت مجانی در یکی از مراکز زیر : یعنی لیسه استقلال، سینماپارک شهرنو، یونما  و یا بامیان ببینند، اولین توصیه ام دیدن فیلم پنج کامره شکسته است.

اگر بخواهم رگ تعریف کنم بی شک این مستند یکی از بهترین مستندهایی است که در طی سالهای آخیر دیده ام . مستند روایت شخصی عماد برناد از زندگی خود ، خانواده و دوستانش در فلسطین است. منطقه ی در مرز اسراییل که آهسته آهسته ساکنین اصلی رانده می شوند و اسراییلی ها جایشان را می گیرند. تلاش این خانواده ها برای حفظ زمینهایشان دیدنی است ولی هیچ سلاحی در برابر تفنگ و تانک کارایی ندارد ولی اگر فلسطینیان در این فیلم راه و ابزاری برای مقابله و فریاد اعتراضشان ندارند اما عماد برناد یک ابزار وسلاح خوبی دارد و آن کامره اش است  که به ناگزیر شروع به ثبت رویدادها می کند و در طی این پروسه طولانی پنج بار کامره اش توسط اسراییلیها شکسته می شود.

این حس برای من بعنوان یک مستند ساز که شرایط سختی را تجربه کرده ام خیلی ملموس است، بگونه ی وضعیت زندگی بسیاری افغانها شبیه فلسطینیان است و البته هر انسانی که یا حق زندگی در سرزمین خویش را ندارد و یا مجبور به ترک سرزمین خویش می شود. آدمهای هدفمند ولی بی سلاحی که تنها ابزارش سوژه ساختن خویش است. یادم است وقتی طرف اروپا مهاجر می شدم در آن وضعیت دشوار سعی می کردم از خود فیلم بگیرم که نتیجه اش مستند انتهای زمین شد. الانهم بسیاری کسانی که در وضعیت بسیار بدی قرار می گیرند معمولا با موبایل شرایط خویش را ثبت می کنند تا به اینصورت با دیگران گب بزند.

عماد برناد هم دقیقا همین کار را می کند و باوجودیکه وضعیت های بسیاری بدی را تحمل می کند ولی سرانجام کارش نتیجه می دهد و پنج کامره شکسته فیلمی مستندی می شود که امسال تا مرحله اخذ جایزه اسکار بهترین مستند پیش رفت و هزاران نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار داد.

البته در پنج کامره شکسته یک اتفاق خوب دیگری هم رخ می دهد و آن یاری فیلمساز اسراییلی گای دویدی به عماد است که کمک می کند تا راشهای عماد یک فیلم خوب شود و احتمالا کمک کرده است تا از فلسطین آنچنانی به جهان راه باز کند.

بله، چنین تجربه های هم رخ می دهد، هرچند اکثر مردم اسراییل را با یک چشم می بینند و قضاوت می کنند ولی در آنجا هم هستند بسیاری کسانیکه دنبال حقوق انسانهاهستند.

دیدن این فیلم را به همه توصیه می کنم و بیشتر از این نمی نویسم که جذابیت فیلم از بین نرود.



About the author

malek-shafii

Im a documentary filmmaker and art manager.

Subscribe 0
160