شخصیت کودک

Posted on at


شخصیت کودک



کودک شخصیتی متفاوت و کمی مرموز دارد که همیشه قابل درک نمیباشد اما در کل مانند


یک انسان کامل شخصیت مکمل و با ظرفیت دارد که هر بعدش ظرفیت پیشرفت و بلند رفتن را دارد.


از لحاظ بیولوژیکی و طبی کودک چند روز بعد از تولد قادر به شناسایی و تفکیک رنگهای مختلف می­باشد و گوش های کودک قادر به تشخیص صداهای آشنا و نا آشنا می­باشد و با شنیدن صدایی آشنا میان صداهای نا آشنا حس آرامش می­کند .


کودک حس بویایی قوی دارد و در هنگام خواب و یا ازدهام مادرش را از عطر و بویش می­شناسد.


کودک از سن پنج ماهگی قابلیت درک برخورد اطرافیانش را با خود پیدا می­کند بنا براین باید با کودک چون انسانی بزرگ برخورد شود حس مهم بودن و بزرگی برایش داده شود تحقیر نشود و کوچک شمرده نشود.


هر برخوردیکه از آوان طفولیت با کودک صورت می­گیرد بالای شخصیت کودک به شکل مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گزار می­باشد و شخصیت کودک شکل می­گیرد. روانشناسان کودک  در مورد شکل گیری شخصیت کودک چنین می­گویند :" شخصیت کودک چو مایع است در هر ظرفی که انداخته شود همان قالب را به خود می­گیرد" .


کودک احساس پاک و روح لطیف دارد به احساس کودک و به روح بزرگش باید همیشه احترام گذاشته شود.


کودک دارای قوه­ی فکری  قوی و حافظه­ی خیلی خوب  می­باشد . حادثه ها و واقعه های بزرگ و حتا خیلی کوچک را بیاد می­دارند حتا بعضی وقت ها در جوانی و پیری خاطره های آوان طفولیت را چون فیلمی ویا خیلی خیره بیاد می­دارند که هر از گاه در ذهنشان برق می­زند.


کودک ها به شکل فطری لجوج هستند اما لجاجت آنها با برخورد نرم و خوب قابل کنترول می­باشد در صورتیکه به حرف آنها گوش داده شود و به آنها اهمیت داده شود و به خواستهای­شان احترام شود از میزان لجاجت آنها به شکل غیر فابل تصور کاسته خواهد شد.


اگر کنترول کودک به شکل روانی و همه جانبه به دست گرفته شود کودک به شکل غیر قابل تصور مطیع شما خواهد شد در بعضی حالات چون بهترین دوستتان با شما رفتار خواهد کرد و  و اگر به خواسته اش توجه نشود تحقیر شود و کوچک شمرده شود برای شما درد سر خواهد شد.


کودکتان را تشویق نمایید هر از گاهی برایش هدیه دهید و از کار های جدیدش تعجب کنید  و برایش اهمیت دهید همواره بصورتش لبخند زنید و اگر کار نادرست یا اشتباه که یک امر طبیعی هست انجام داد با جدیت با او برخورد کنید البته نه


آنقدرکه او را بترسانید فقط با حرکات چشم و صورتتان ناراحتی تان را اظهار کنید .


کنجکاوی نه تنها خاصیت کودکان بل از همه انسانها است به شکل طبیعی حس کنجکاوی در کودکان به مراتب بیشتر هست به سوال های کودکان جواب دهید و او را برای سوال کردنش سرزنش نکنید


.


کودک دنیایست زیبا پاک و پر احساس دستشان را بگیرید تا دنیایتان روشن شود...                                                                                                  


 


 


هدیه عزیزی  



About the author

hadiyaazizi

one of the filmannex bloggers and studying journalism faculty-kabul university

Subscribe 0
160