جشن هالووین

Posted on at


  هالووین جشنی مذهبی و با قدامت چند هزار سال می باشد، این جشن در میان کشورهایی مانند ایرلند، آمریکا، اسکاتلند و کانادا مروج است، در طول زمان تغییرات زیادی در نحوه برگزاری این جشن بوجود آمده است. یکی از معروف ترین نمادهای هالووین کدو تنبل است که با ایجاد چشم و دهان در آن و گذاشتن شمع در داخل آن چهره ترسناکی به خود میگیرد. این جشن توسط قوم سلتی که قبل از میلاد مسیح در مناطقی از ایرلند و شمال فرانسه زندگی میکردند بوجود آمد.

 

افرادی که این جشن را برگزار میکردند، دور یکدیگر جمع شده، آتش روشن میکردند و با تقسیم غذا بین دیگران به شادی می پرداختند.آنها با پهن کردن سفره به این اعتقاد بودند که در میان آنها گذشتگان هم می باشند، بنا هر کسی غذای بیشتری را در میان دیگران پخش کند، مورد شفاعت گذشتگانش نزد خداوند قرار خواهد گرفت و از هر بلایی به دور خواهد بود.

 

در اوایل هالووین برای ارواح پاک و مقدس بود اما با گذشت زمان و درهم آمیختن فرهنگ ها با یکدیگر شیاطین و ارواح خبیثه نیز در این جشن ها حضور می یافتند. بنا بعضی از افراد لباس های ترسناکی را می پوشیدند تا باعث فرار ارواح گناهکار شوند.  

از آداب رایج در هالووین میتوان به مراسم قاشق زنی اشاره کرد که در آن افراد، بویژه کودکان بصورت دسته جمعی به درب خانه ها رفته و میگویند trick or treat  به این معنا که چیزی بده تا اذیتت نکنیم، صاحب خانه معمولا در شب هالووین خوراکی هایی را برای این کار تهیه نموده است که با آمدن این افراد آن را در سبدشان قرار میدهد. 

 

یکی دیگر از آداب مرسوم در هالووین عطسه کردن است که به اعتقاد قوم سلتی هنگام عطسه روح به بیرون پرتاب میشود و در شب هالووین  باید مواظب بود تا کسی عطسه نکند و اگر کرد به او بگویند خدا حفظت کند تا مبادا شیاطین روح وی را تسخیر نمایند.




About the author

160