فراموشی خواسته شخص نمی باشد

Posted on at




ما گاه گاهی به حالت برمیخوریم که چیزی را به خاطر بیاوریم و آنرا در ذهن خود هویدا سازیم اماهر چی کوشش مینمایم باز هم انچه میخواهیم بیان نمایم فراموش ما می شود .


در حقیقت فراموشی حالتی است که در آن شخص تمام حافظ اش را از دست می دهد و شخص اصطلاعات قبلی مربوط به گذشته خویش را به یاد بیاورد فراموشی همه به دو گونه می باشد یکی فراموشی موقتی است که بعد از گذشت چند لحظ و یا چند ساعت دوبار در ذهن ظاهر میگردد .



فراموشی دایمی در اثر صدمه دیدن در سر انسان دست میدهد و بشتراین گونه  حوادث و فعالیت های که در جریان صدمه خارجی به میان میاید و آنچه در ذهن شخص از قبل موجود میباشد از ذهن دور میگردد ولی شخص مذکور احتمالا می تواند به فعالیت های روزانه خویش به مثل گذشته ادامه دهدو آنچه در اطرافش می گذرد آنرا انجام میدهد.


اینگونه حوادث بشتر در حالتی اتفاق می افتادکه صدمه جدی به مغز وارد شود واگر صدمه کم در سر وارد شود پس از چند روز به حالت عادی باز می گردد و آنچه در گذشته سپری نموده باشد آنرا به یاد می آورد.


 
  


هر شخص میتواند یک چیزی بهتر به خاطر بسپارد که ذهن حواس خویش را در جریان دیدن ویا خواندن آن دقیق شویم زیرا دقیق شدن هیچ گاه نمی گذارد که که انچه در خاطر سپارد شود به زودی فراموش نماید اگر شخص مبتلا به فراموشی نتواند حافظ اش را بازیابد بهتر است که به داکتر روجوع نماید زیرا فراموشی هر بار جز اینکه کندی در کار بوجود بیاورد دیگر اینکه باعث نادرستی در کار ها دیگر نتیجه نخواهد داشت.


دیگر اینکه این گونه اشخاص نمی توانند به زعم خود در بار چیزی درست تعبیر و یا تفسیر داشت باشند اگر شخص به درس علاقه ندارد و هر چی درس را حفظ می نماید دوبار آنرا فراموش می نماید در حقیقت آن شخص مقصر نبود بلکه در وجود آن اگر استعداد آموختن نیست در دیگر کار ها دیگراستعداد دارد لهذا استعداد آن شخص را دریافت نمایم و آنچه که درآن علاقه دارد آن را رشد دهیم.



و این برای همگان هویدا است که جمع آوری و ضبط اصطلاعات در کمیت حافظ انجام می پزیرد حافظ مرکزی است که با دانش معلومات ما ارتبط مستقیم دارد.


احساس آدمی در باره یاد آوری یا فراموشی حوادث گذشته یا مطالب گونا گون بخاطر سپرد شده بسیار موثر است این فطرت طبیعی هر انسان این است که به حوادث تلخ و ناگوار را زود فراموش می کنند ولی خاطر های شرین و خوشایند را کمتر فراموش می نماید و مغز انسان استعدادآموختن مطالب گوناگون را دارد در این رابط مغز باید تکامل پیدا نماید تا مسایل پیچیده و دشوار را درک نماید.


انکشاف ذهن درهر صورت باید از اثر فعالیت روزانه  بشتر رشد پیدا نماید تا مغز بتواند فعالیت بهتر نماید و انسان کوشش نماید  تا مغز را از صدمه خارجی و همچنان از فکر کردن مسایل پوچ و بی مورد جلوگیری شود


بشتر در جوامع که در نا امنی قرار دارد فراموشی زیاتر دید میشود چرا؟ زیرا ذهن نیاز به آرامی و آرامش ضرورت دارد تا بتواتد بدون کدام ناهنجاری آنرا در ذهن جاه گزین نماید.


نویسنده عبدالقهار کبیری


 


 


 


 


 


 



About the author

160