نــظام اجتماعــی اســلام و یک مســلمان

Posted on at


دین مقدس اسلام دینی است که از هر لحاظ کامل میباشد و یک نظام کامل برای زندگی است هر مومن و مسلمانی که احکام اسلام را از روی سنن و قرآن برگرفته است میداند دین اسلام یک دین کامل و برترین ادیان است که تمام ابعاد زندگی بشر شامل آن میباشد.


اسلام یک نظام کاملی است که نه تنها شامل ابعاد زندگی انسان میشود بلکه دیگر نظام هایی مانند : نظام عقیدتی, فرهنگی , اقتصادی , عبادتی , سیاسی , اجتماعی و غیره نیز در شامل حال آن میباشد که مهم ترین بخش آن نظام اجتماعی اسلام میباشد.


اگر احکام دین اسلام در یک فرد تا 30% مربوط باشد بناءً 70% باقیمانده ی آن به نظام جامعه  برمیگردد که طبق احکام اسلام هدایت و عمل نماید.


 


نظام اجتماعی اسلامی بر اساس دو دلیل :


1-حق شناسی


2-قبول مسئولیت ها بنا گردیده است و این حقوق نیز شامل فرض واجب , سنت, مستحب , مکروه و حرام میباشد.


عالمی میگوید :


 انسان هر عملی را که انجام دهد عکس آن را نیز میبیند و هم چنان نیوتن در قانون سوم خود میگوید:


هر عملی عکس العمل دارد و دین اسلام نیز بیان میدارد که هر عملی عکس العمل دارد و دین اسلام نیز بیان میدارد که هر عمل نیکی در برگیرنده ی پاداش و هر عمل بد و ناپسندی در مقابل جزا و عقوبت های دنیوی و هم اخروی دارد.



یک مسلمان بر علاوه اینکه فرایض را انجام دهد باید پیروی از سنت رسول الله (ص) نیز نماید و طریقه و راه و روش پیامبر اکرم را در پیش گیرد.


 ایمان دارای هفتاد و چند شعبه است و اگر بخواهیم که یک مسلمان کامل باشیم باید که تمام این شعبات را به طور درست آن انجام دهیم.


مثلا : اگر ما در پوهنحی که درس میخوانیم هفتاد و چند مضمون داشته باشیم اما اگر بگوئیم که من فقط چند مضمون آن را می خوانیم و حتی در صنف نیز اشتراک نمی کنیم .


به نظرتان آیا امکان کامیاب شدن شما وجود خواهد داشت در صورتیکه شما از متباقی دروس آگاهی ندارید و برای کامیابی باید 50 نمره را بگیرید پس در این صورت ناکام خواهید ماند.



اسلام نیز به همین شکل است ؛ اگر بخواهیم که یک مومن و مسلمان کاملا واقعی باشیم باید که تمامی اوامر الهی , راه و روش  پیغمیران و امامان راپیروی کنیم .


      چنانچه که خداند متعال میفرماید :


                                      ای مســلمانان به دیــن اســلام مکمل داخـل شوید .


باید در تمام امور زندگی منحیث یک مسلمان واقعی رفتار و عملی نماییم تا هم خداوند از ما راضی باشد و هم در بین اجتماع و مردم یک فرد خوب , محبوب , مورد اعتماد و مسلمان واقعی جلوه نمائیم.


نویسنده : زهــرا نـزهت


 



About the author

zahranazhat

She is living in Kabul_Afghanistan. She is studying computer programming and website design and database developing in AIT(Afghan Information Technology). She has got her diploma of English language in 2009. She really likes art such as: Painting and music.she went to art class about six month but because of her…

Subscribe 0
160