کشف مرد یخی, راهی بسوی هزاران سال پیش از امروز

Posted on at


 در زندگی خود همیشه با چیزهای عجیب و گاهی باورنکردنی ای روبرو شده ایم, که ما را به تامل و تعجب واداشته اند.  این گونه رویدادها در گوشه و کنار جهان در اشکال متفاوت خود سبب گردیده اند تا ذهن ها به چیزهای بیش از روند معمول بیندیشند و در این اندیشه فرو روند که نسل های پیش از ما در دوران بسیار دورتر از امروز چگونه میزیسته اند؟ و در چی سطحی از توسعه زندگی میکرده اند؟ گاهی انسان امروزه با این همه پیشرفت و توسعه فکری و فناورانه خود قابلیت درک سطح پیشرفت و توسعه نسل های بسیار گذشته دور را هرگز در خود نمی بیند. سالها دانشمندان روی آن کار میکنند و به نتایجی دست میابند در تعدادی از موارد رضایت بخش و قناعت بخش نیستند, بلکه مجموعه ای از حدس و گمان های اند که بر اساس قرائن موجود در ذهن دانشمندان نقش میبندند و مبنای اندیشه بشر در آن مورد را تشکیل میدهند.



یکی از نمونه های متعجب کننده این گونه رویدادها پیدا شدن جسد مومیایی طبیعی مردی 5300 ساله ایست که در کوهای آلپ ایتالیا کشف گردیده است. طوریکه از جسد مومیایی او پیدا است, بشکل بی رحمانه ای مورد آسیب قرار گرفته است و در نتیجه جراحت هایکه بر او وارد شده است از جهان میرود. البته تا هنوز بشکل درست معلوم نیست که چند نفر در پی قتل این فرد بوده اند بوده اند ولی از روی آزمایش DNA که صورت گرفته اثر خون چهار نفر دیگر روی بدن او پیدا شده است. این نخستین مومیایی با این قدمت است که مورد بررسی قرار میگیرد.



این فرد به نام مرد یخی و یا اوتزی (Otzi)  مشهور است که سه هزار و سه صد سال پیش از میلاد مسیح میزیسته است. او کهن ترین مومیایی است که تا کنون در اروپاه کشف شده است. کشف مرد یخی بصورت بسیار خوبی پیشرفت های بشری در دوره مس را نشان میدهد.


در کنار مرد یخی پنج هزار و سه صد ساله یک تبر, یک کمان با تیر, چاقو, ابزار آتش درست کردن ابتدایی همان دوره و کفش های که بتوان با آنها روی یخ راه رفت پیدا شده است. بصورت درست هنوز علت اصلی مرگ مرد یخی کشف نگردیده است, اما تیری بر شانه او فرو رفته است که میتواند به مرگش منجر شده باشد. او بر علاوه تیریکه در شانه اش خورده است بریدگی ها و آسیب دیدگی های دیگری نیز دارد. انگشت شصت او دارای یک بریدگی عمیقی است که تاهنوز علت آن مشخص نشده است. دانشمندان در پی کشف علت آن اند.



میتوان به این مرد مومیایی طبیعی به حیث یک راز نهفته نگاه کرد که بیانگر چیزهای زیادی در مورد زندگی در پنج هزار و سه صد سال پیش از امروز است که بشر تا هنوز چیزهای زیادی در مورد آنزمان نمی فهمد. دانشمندان در پی کشف اسرار زندگی مرد یخی او را تحت آزمایش و مطالعه خود قرار داده اند و از روی بررسی و آزمایش DNA خونیکه در روی لباسش وجود داشت پی برده اند که این خون مربوط به چهار نفر دیگر است که مدت زیادی را برای کشف علت آن گذشتاندند و به این نتیجه رسیدند که مرد یخی همزمان با چهار نفر در نبرد بوده است که این نبرد در نتیجه جانش را گرفته است.



دانشمندان هنوز پرسش های زیادی دارند که جسد مردیخی باید پاسخ آنها را بدهد. آنها در بررسی های خود با گرفتن تصاویر سه بعدی دریافته اند که او از پوسیدگی دندان رنج میبرده است.  بیشتر دندانهایش ساییده شده اند و بیش از نیمی شان تاج های خود را از دست داده اند. در بررسی های انجام شده از معده اش مشخص شد که او مقداری جو, میوه و یک اندازه چرم بز خورده بود. در کل او مقداری زیادی نان و غلات استفاده میکرده است. 


برای خواندن مقاله های تازه من مهرورزیده و عضو صفحه من در تارنمای فلم انکس شوید. همچنین میتوانید مقاهل های گذشته من را با این نشانی بخوانید: http://www.filmannex.com/blog-posts/ahmadshafiArian


فرتورهای بیشتر در این مورد: 














About the author

160