افغانستان در ظاهر فقیر ،اما در باطن غنی

Posted on at




افغانستان یکی ازپر ثروتمند ترین کشور های جهان از لحاظ داشتن معادن و ذخایرمحسوب میگردد. این کشور که سالهاست لباس فقر را برتن دارد، اما باطن اش مملوع از گنج ها میباشد. آن گنجها از جمله گنج های است که اگر آنان استخراج گردد مطما دامن فقر از سر مردم افغانستان برداشته خواهد شد.


زیرا طبق برآورد دولت افغانستان، اگر معادن افغانستان اسختراج گردد هزینه آن بیش ازسه تریلیون دالر خواهد بود این رقم بسیار یک رقم بزرگی است. که آن مقدار پول را بسیار کم از کشور های ثروتمند در دارایی های خویش دارد.



معادن افغانستان عبارت از طلا، مس ، آهن، نقره، زمرد، لاجورد، یورانیم، فیروزه، ذخال سنگ ، نفت، گاز، لعل، لیتیوم و غیره میباشد که تا به حال یکی از آنها استخراج نگردیده و دست ناخورده باقی مانده است. و این ذخایر از جمله ذخایری است که از سوی معادن شناسان کشف گریده است، و اما معلوم نیست که چی معادن دیگری نیز در بطن این کشور پر گنج خوابیده  است.


معدن مس که در ولایت لوگر موقعیت دارد یکی از مشهورترین معدن های جهان شناخته شده است.  وفیصدی مس که در آن وجود دارد خیلی ها بیشتر میباشد، استخراج و تصفیه آن نیز بسیار سهل میباشد. و چندی پیش این معدن به داوطلبی گذاشته شده بود، که کشور چین در آن برنده شد. و قرار بود کار اسختراج این معدن آغاز گردد و به بهره برداری سپرده شود.



اما با تاسف که نظر به دلایل مشکلات امنیتی و بعضی مداخلات سیاسی این معدن از استخراج شدن باز ماند. و اگر این معدن کارش آغاز میگردید در پهلوی اینکه در اقتصاد کشور مفید بود، بلکه به هزار ها تن دیگر به کار گماشته میشد.


از سوی دیگر معدن آهن، که بنام معدن حاجی گک یاد میگردد مانند معدن مس عینک ولایت لوگر، یکی از مشهورترین معادن در افغانستان، و در جهان به شمار میرود. این معدن در ولایت بامیان موقعیت دارد که بیشترین آهن خالص را در خود دارد.



اما تا کی این گنج ها دست ناخورده باقی خواهد ماند؟ همه مردم، چشم به راه است تا روزی آید که این ذخیره گاه های که از سوی خداوند، برای مردم هدیه داده شده است استخراج گردد و مردم که سالهاست در دامن فقر زندگی میکنند از آن بهره گیرد و خود را از این تنگ دستی نجات بخشد.


اگر این معادن صادقانه و دلسوزانه استخراج گردد مطما که وضعیت مردم افغانستان برعکس امروز خواهد شد. امروز که دست هر فرد این سرزمین به دامن جامعه جهانی دراز است و کاسه های گدایی را هر لحظه به نزد آنها برای کمک پیش میکنند.


آن روز جامعه جهانی شاید به ثروت افغانستان چشم بدوزند، و طلب کمک کنند.گرچه حکومت و وزارت معادن افغانستان در تلاش اینست است که دست به کار شوند و این گنج های زیر گل را بیرون آورند و از آن بهره گیرند و لی تا هنوز در کارشان ناکام باقی مانده است.


اسدالله، داریوش


http://www.filmannex.com/asad-daryosh


http://www.filmannex.com/blogs/81162/81162


http://www.filmannex.com/blogs/89032/89032



About the author

160