Different Than Others

Posted on at



در يك اقدام بی سابقه در هرات،‌ يك فرد مسلح غير مسوول بعد از ازدواج با متعلم مكتب حاضر شد سلاح خود را بر زمين بگذارد و به خانم خود نيز اجازۀ ادام تعليم و تحصيل بدهد.  


اين دختر نوجوان ١٦ ساله پروانه نام دارد و با شخصي که حدود 45 سال دارد، دو ماه قبل در قريه مالان ولسوالي هرات ازدواج کرده است.


پروانه شرط گذاشته بود در صورتي حاضر است با اين مرد که عبدالبصير نام دارد، ازدواج كند که اسلحه خود را بر زمين بگذارد و با وي كمك كند به تحصيلات خود ادامه بدهد.


عبدالبصير مالانی شوهر پروانه نيز در يك اقدام نمادين با خانم نوجوانش با حضور در رياست معارف هرات سه ميل اسلحه سبك خود را به مسئولين اين اداره تسليم کرد.


مالانی گفت تعهد خود مبنظ بر كنار گذاشتن سلاح را بجا آورد و به خانم خود نيز اجازه ميدهد، درس هاي خود را پيگيری کند.


پروانه که صنف هشت را در مكتب دخترانه قريه مالان ولسوالی گذره هرات به پايان رسانيده است، ميگويد ازينکه شوهرش تعهد خود را بجا آورده خيلی خرسند ميباشد.


پروانه به آژانس خبری پژواك گفت:" شرط ازدواج من با بصير خان اين بود كه سلاح خود را به دولت بسپارد و به من اجازه دهد كه درس خود را ادامه دهم و از اين كه می بينم او به وعده خود عمل می كند خيلي خوشحال هستم."


پروانه افزود كه مي خواهد به درس خود ادامه بدهد و داكتر طب شود.


عبدالبصير مالانی،‌ شوهر پروانه در حاليكه برادامه تحصيل خانم اش تاكيد ميكرد به پژواك گفت كه از تمام تلاش خود دراين زمينه دريغ نميکند.


اما وی با بيان اين كه می خواهد خانم اش در آينده در رشته طب تحصيل کند گفت كه از خواسته های او حمايت ميكند و اجازه می دهد كه با دست يافتن به آرزويش،‌ بتواند به مردم خود خدمت كند.


عبدالبصير گفت:" آموختن علم بر زن و مرد فرض است و من از همه مردم در هرات و ديگر ولايات می خواهم حقوق زنان را احترام بگذارند و به آنها كمك كنند علم بياموزند."


معين صبور،‌ مسوول مطبوعاتي معارف هرات نيز گفت كه اين اقدام عبدالبصير مالاني قابل تحسين است و رياست معارف از آن به عنوان نمونه ای از احترام به حقوق زن و اهميت دادن به خواسته های آنان برای فراگيری تعليم،  تمجيد می كند.


وی گفت:" اين فرد با اين حركت خود نشان داد كه به حقوق زن احترام می گذارد و اهميت تعليم و تحصيل علم براي زنان را می فهمد."


طي سال جاری با گسترده شدن دامنه و شدت عمليات نيروهای مختلف امنيتی بر عليه گروههایمسلح غير مسوول درهرات،‌ تشويق كميته ولايتی شورای عالی صلح و تلاش ولايت هرات،‌ روند پيوستن افراد مسلح به برنامه صلح افزايش يافته است.


اما اين نخستين بار است كه يك  قوماندان افراد مسلح غير مسوول حاضر شده است به خاطر ازدواج با يك دختر از مخالفت مسلحانه دست بردارد و اجازه دهد خانم اش به تحصيل خود ادامه بدهد.


بر اساس معلومات كميته ولايتی شورای عالی صلح در هرات،‌ از آغاز سال جاری تا اكنون 40 گروه مسلح كه شامل 484 تن از مخالفان مسلح می شود دست از مخالفت مسلحانه برداشته و به برنامه صلح پيوسته اند.


مولوي غلام سرور،‌ رئيس کميته ولايتی شورای عالی صلح درهرات می گويد همه افراد اين گروه مطابق با برنامه کاری شوراي عالی صلح تحت پوشش قرار می گيرند و بسته هاي کمکی را دريافت خواهند کرد.


وی گفت كه مطابق با اين برنامه؛ قوماندان هر گروه 30 هزار افغانی و هر کدام از افراد آنها 15 هزار افغانی دريافت خواهند کرد.


به گفته اصيل الدين جامی، معاون والی هرات، در حال حاضر حدود 10 گروه مسلح غير مسئول در مناطق مختلف اين ولايت فعاليت دارند.


وی گفت كه با توجه به روند فعلی پيوستن مخالفان مسلح،‌ و افزايش تلاش های نيروهای امنيتی و ولايت هرات اميدوار است تا سه ماه آينده ديگر ديگر هيچ گروه مسلح غير قانوني دراين ولايت فعاليت نداشته باشد.


 




About the author

ZabiullahFahimMiakhil

Zabiuallah Fahim Miakhil was born on August 9, 1989 in the province of Kunduz, Afghanistan. After passing the Concour exam in 2007 he got accepted to the Faculty of Fine Arts at Kabul University and started his study in the field of Film Direction at the Department of Cinema. In…

Subscribe 0
160