جایزه رومی: تاریخ افغانستان روی فرش سرخ در لاس ویگاس

Posted on at

This post is also available in:

 

مقدمه: نکته اشتراک بزرگترین مجموعه افراد مشهور رسانه ای افغانستان با مشهورترین شاعر پارسی سرای قرون میانه در چیست؟ پاسخش را میتوان در لاسوگاس در نوامبر امسال دریافت.

    

صدها شخصیت از مشهورترین چهره های تلویزیونی و رادیویی افغانستان در بخش های سرگرمی,هنری, آواز خوانی, موسیقی, شعر, نویسندگی, و دیگر مهمان های ویژه برای نخستین بار در نوامبر 2013  نمایش جهانی رادیو و تلویزیون افغانستان جایزه رومی گردهم خواهند آمد.

.  

    

طوریکه جایزه ایمی”Emmy Awards”, جایزه اکادمی”Academy Awards”, جایزه گرامی”Grammy Awards” سبب انکشاف رسانه ها , موسیقی, فلم و صنعت سرگرمی میگردند, جایزه رومی نیز چنین اثرگذار خواهد بود. این نمایش در مهمان خانه  و تفریگاه سوت پوینت Southpoint Hotel Casino”, یکی از بزرگترین استراحتگاهای لاسویگاس به تاریخ 29 تا 30 نوامبر 2013 برگذار خواهد شد.

   

 

    

نمایش توسط آقای عبدالناصر کارآفرین امریکایی-افغانستانی, مهندس نرم افزار و نویسنده که در عین حال طراح و سازمان دهنده  این نمایش نیز میباشد افتتاح خواهد شد.

آقای عبدالناصر پسر جوانیست از مهاجرین اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوری سابق. امروزه او یک تجارت پیشه جهانیست که افغانستان را در زیربناهای ارتباطات یاری رسانده است. او با سازمانهای مشهوری مانند لاکهید مارتین”Lockheed Martin”, سیسکو”Cisco”, و انتیل”Intel” کار کرده است.

    اندی بعد از رژیم طالبان در سال 2001, آقای ناصر افغانستان را در ایجاد نخستین خدمات ماهواره ای صوتی یاری رساند. او در سال 2010 ماهواره پهن باند انترنتی ارزان قیمت را در افغانستان ساخت که فراهمگران انترنت را قادر میسازد تا هزینه های زیادی را کاهش دهند. او همچنین نویسنده کتاب ده هزار آرزو است که  که سرنوشت سفر یک مرد جوان از کشور اشغال شده افغانستان به یک موفقیت بزرگ در عرصه تجارت و فن آوری را نشان میدهد.

     

او همچنین خواننده و مرید عارف و شاعر قرن سیزدهم مولانا جلالدین محمد بلخی رومی است که در سرتاسر جهان بنام رومی شناخته میشود.

 ایجادگر و سازماندهنده جایزه رومی در قسمت نخست مصاحبه دو قسمته خود با با ادوار ظالم”Edward Zallem” نویسنده کتاب ضربالمثلها: 151 زبانزد فارسی دری  و کاپیتان نیروی دریایی ایالات متحده امریکا است.

-----

فلم انکس:  صحبت با شما افتخار آفرین است. جایزه رومی شما توجه های زیادی را جلب کرده است. وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان خودش این جایزه را تایید و فهرست نامزد ها را خودش مورد قبول قرار داده است. رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان جایزه رومی را یکی از مهمترین رویداد های تاریخ رسانه های افغانستان نامیده است. هدف از این جایزه چیست؟

 عبدالناصر: تشکر کاپیتان ظالم. از صحبت با شما خوشحالم. در قدم نخست میخواهم لذت خود را از خوانش کتاب ضرب المثل های شما بیان کنم. این خدمت بزرگی در سطح جهانی برای فهم مردم و فرهنگ افغانستان است. جایزه رومی درجهت احیای میراث افغانستان از طریق هنر است. این زمان مناسب در سطح جهانی است.

    

در جهان بهم پیوسته امروز بهترین روش آشنا کردن مردم با هنر از طریق فن آوری نوین مانند تلویزیون, رادیو و فلم میسر است. بنابر این هیچ راه بهتری برای میرات تاریخی افغانستان نسبت به ایجاد یک جایزه وجود ندارد.

شعر رومی در طی قرنها ملیونها انسان را در سرتاسر جهان الهام بخشیده است. او در افغانستان فعلی پاه به عرصه هستی گذاشت و یکی از بزرگترین طرفداران صلح, وحدت و عشق در بین بشر بود.این نوع تفکر را نه تنها در افغانستان بلکه در همه جای جهان به شدت ضرورت داریم. نمایش جایزه رومی جزء از این اندیشه است.

جایزه رومی هیجان و انگیزش عالی را بین هزاران بیننده و شنونده رادیو, تلویزیون, سازمانهای خبری و نهاد های دیگر بر انگیخته است. ما به اینکه جایزه جهانی را ایجاد کرده ایم تا زحمات سخت اهل رسانه و صنعت سرگرمی را در افغانستان تقدیر کنیم. باید یاد آوری کنم که جایزه رومی یک پدیده کاملا مستقل است. ما به هیچ شبکه رادیویی و تلویزیونی در داخل و خارج کشور وابسته نمیباشیم.

فلم انکس: کدام اشخاص مشهور در جایزه رومی اشتراک خواهند کرد؟

ع ن: تا هنوز یک فهرست کوچک را آماده کرده ایم و در حال دعوت از اشخاص دیگری هستیم. تعداد زیاد اشخاص مشهور, شخصیت های جهانی تلویزیون, رادیو, ستاره های فلم, تمام انواع هنرمندان و خبرنگاران را دعوت خواهیم کرد. تعداد شان میزبان , تعداد شان نامزد جایزه رومی, تعداد شان برنده جایزه رومی, تعداد مهمان ویژه و معرفی کننده حایزه ویژه و تعدادی در همه این بخش ها حضور خواهند داشت.

 

  

تعداد از میزبانهای جایزه رومی را به ترتیب الفبا قبلا اعلان کرده ایم: لینا روزبه حیدری, سجاد کامرانی, جیلا کوهیار, شایسته سادات لامح, فواد لامح, زوره رهگذر, شفیع سکندر, سوما واصل, امینه یوسفی, هارون یوسفی, احمد قوس زلمی و سیر ضیا.

تعداد اشخاص مشهوریکه در جایزه رومی اشتراک خواهند کرد به ترتیب الفبا عبارت اند از: زلمی ارا, لینا علم, مهرانگیز, فهیم فضلی, فرشته فروغ, وحیده حکیم, سلما جهانی, آصف جلالی, سفیر پیشین افغانستان سید طییب جواد, وندی کاریگیانس, شبانه مهریار, نجوا, وزیر اطلاعات و فرهنگ داکتر مخدوم رهین, مینا سیفی, همایون سخی, اختر شوکت, فواد طاهری, وحیده طاهری, داکتر فرید یونس, زهره یوسفی, خاطره یوسفی و سفی زکریا.

    

دقیقا مانند پایان اسکار, ایمی, و گرامی پایان جایزه رومی در 29-30 نوامبر برنامه های ویژه را مرتبط با نمایش در خود خواهد داشت. فرش سرخ پهن خواهد شد, با اشخاص مشهور مصاحبه خواهد, مجموعه های رسانه ای و فرصت های برای مصاحبه و ملاقات با ستاره ها وجود خواهد داشت. یک نمایش خنده دار با همکاری هنرپیشه مشهور آقای آصف جلالی برگزار خواهد شد. شام نمایش رومی پهن خواهد شد و البته نمایش رومی ویژگی های خویش را بنمایش خواهد گذاشت.

سلسله و اندازه پایانی جایزه رومی نتنها مردم افغانستان را بلکه تمام جهان را متعجب خواهد کرد. تعداد زیاد اشخاص مشهور و اندیشمندان دیگری به ما خواهند پیوست. با استفاده از فیس بوک و دیگر رسانه ها در جریان ماه پیش رو معلومات در جریان گذاشته خواهد شد. با استفاده از فیسبوک بسیار به سادگی میتوان از آخرین خبرها آگاه شد.

ف ا: صفحه همایش رومی بالای 46000 پسند در صفحه فیس بوک خود فقط در مدت دو ماه گرفته است. برای شناساندن این جایزه دیگر از چی رسانه های استفاده خواهید کرد؟ چی این علاقه بزرگ به جایزه رومی را ایجاد میکند؟

ع ن: از علاقه مندی جهانی به جایزه رومی واقعا راضی هستیم. ای خبر خوبی برای افغانستان و آینده اش میباشد.

درونمایه جایزه مهم ترین چیزیست که مردم به آن علاقهمند اند. با هر کسی را که در تجارت رسانه اجتماعی حرف بزنید یک چیز را بیان میکند که درونمایه همه چیز است. در مورد جایزه رومی پیام ما قوی و از صمیم دل است. این پیام صلح, یکپارچگی و عشق است. این پیام به سادگی در دل مردم مینشیند.

گذشته من بحیث مهندس نرم افزار همچنین مرا در این راه کمک میکند. تعداد زیادی از افراد داوطلب از کابل تا فرانکفورت, از نیویورک تا سانفرانسسکو برای جلب توجه مردم در نقاط متفاوت جهان تلاش میکنند. بطور نمونه شما و فلم انکس با شبکه جهانی بزرگ فلم انکس با انجام مصاحبه در این مورد یاری میرسانید.

در فیس بوک و تویتر من مطمئن هستم که در چند ماه آینده بزرگترین شبکه اجتماعی در تاریخ افغانستان را خواهیم ساخت.صفحه همایش رومی به سرعت در فیس بوک در حال رشد است و بسیار وقت بیش از هزار پسند را در یک روز میگیرد. فقط در چند ماه آنچه را که میتوان در پنچ سال و یا بیشر در دیگر بخش ها بدست آورد ما در فیسبوک کسب کرده ایم.

 

بیشترین اعضای مجموعه اداری و تولیدی جشنواره رومی در دو دهه گذشته در این صنعت مشغول بوده اند. آنها در آنچه انجام میدهند وارد اند. ما انتظار داریم که پیش از شب نمایش حد اقل دو صد هزار بیننده ثبت شده که خواهان تماشای جریان زنده این رویداد اند داشته باشیم, و انتظار چندصد هزار بیننده غیر ثبت کرده را داریم.

    

ف ا: چگونه جشنواره رومی به بیننده جهانی دست پیدا خواهد کرد؟

ع ن: نمایش جایزه رومی را زنده با استفاده از انترنت پخش خواهیم کرد.مردم میتوانند جریان نمایش را با استفاده از رایانه ها و گوشی های همرا دنبال کنند. بیش از 80 درصد ابزار ارتباطی جهان قادر به دسترسی آسان به آن خواهند بود. بینندگان میتوانند جریان زنده نمایش را با استفاده از آی فون”iPhone”, آی پد”Ipad”, اندروید”Android”, تلویزیون گوگ”Google TV”, روکو”Roku”, تلویزیون های  هوشمند”Smart TV”, اکس باکس”Xbox”, پلی استیشن”Playstation” و تارنما ها ببینند.

ماهمچنین در حال ساخت نرم افزار جایزه رومی هستیم که تماشای نمایش را با استفاده از گوشی همراه آسان میکند. طوریکه ماه نوامبر نزدیک میشود ما تمام تارنماهایکه میتوان این نرم افزار را بصورت رایگان از آن بدست آورد را اعلان خواهیم کرد.

نمایش جایزه با استفاده از دو زبان ملی ما پارسی و پشتو پخش خواهد شد. اما ما همچنین برگردانهای به موقع برای رسانه هاییکه میخواهند به دیگر زبان ها نشرات بدهند را فراهم خواهیم کرد. و به بیننده گان که پارسی و پشتو نمی فهمند زیرنویس انگلیسی در نظر گرفته ایم.

  

ف ا: بیشتر جایزه ها مانند ایمی و اوسکار همیشه با یک فلم و یا اجرای پیچیده آغاز میشوند. برنامه شما برای آغاز جایزه رومی چیست؟

ع ن: جشنواره افتتاحی المپیک تابستانی 2012 در لندن را بیاد دارید؟ آنها با نمایشی در مورد انقلاب صنعتی شروع کردند که شروع رشد سریع جهان با استفاده از ماشین آلات و دیگر فن آوری ها بود. نمایش دلچسب بود. برخلاف المپیک تابستانی 2012, جایزه رومی با یک نمایشی از میان حرکت تمدن بسوی انکشاف  شروع نخواهد شد. ما جایزه رومی را با یک فلم که شروع انقلاب اطلاعاتی را به نمایش میگذارد و در ذهن من هزاران سال پیش شکل بسته است شروع خواهیم کرد. من بسیار علاقهمند ارتباط جهانی فرهنگ و اطلاعات در امتداد نسل ها هستم.

     

ما در حال کار روی دیدگاه, نویسنده و تمویل کننده این فلم ویژه هستیم و همچنین در مورد یک فلم کوچک در مورد زندگی و کارهای مولوی جلاالدین محمد بلخی رومی. اگر کسی از مجموعه فلم انکس علاقهمند همکاری در مورد است ما خوشحال خواهیم شد.

 

    

ف ا: چرا جایزه رومی در این برهه از تاریخ مهم است؟آیا میتواند در روند صلح در افغانستان کمک کند؟

ع ن: ما تاریخ رسانه را با ترکیب صنعت سرگرمی نوین, فن آوری قرن 21, خرد تاریخی و چهره های مشهور از سرتاسر جهان درجایزه رومی به نمایش خواهیم گذاشت. از ته قلب به این باورد دارم که فقط خود مردم افغانستان بویژه نسل جوان میتواند این کار را انجام دهد

با جستجوی حقیقت در در قلب خود, در خانه خود, در میان عبارت های فیلسوفها و دانشمندهای خود میتوانیم امید آزادی را داشته باشیم. رومی و بسیاری از شخصیت های گذشته  این را بهتر از بسیار مردم امروز میدانند. رومی و هنرمندان بزرگ دیروز و امروز قدرت روشنگری ذهن ها و دلهای ملیونها فرد را دارا اند.

    

 این فقط شروع سلسله جشنواره جایزه رومی است.  باید صنعت تلویزیون و رادیوی افغانستان را در لاسویگاس تقدیر کرد. میتوان صنعت فلم افغانستان را در یک جشنواره دیگر رومی در مارچ 2014 مورد تقدیر قرار داد. ما در سالهای آینده با استفاده از جایزه رومی میتوانیم اندیشمندان زیادی را از سرتاسر جهان که الهام بخش صلح, یکپارچگی و عشق بوده اند را تقدیر کنیم.

 

 

سرزمین افغانستان شعله روشنگری, انقلاب فکری و دیگردیسی دانش را  در جریان هزاران سال تاریخ  خود افروخته است. ما باید این شعله ها را باردیگر برافروزیم.     

  

ف ا: این رویداد در واقع رسانه ها و صنعت سرگرمی افغانستان را شکل خواهد داد.ما منتظر دیدار شما در جشنواره جایزه رومی امسال در لاسویگاس هستیم.  و تا قسمت دوم مصاحبه شما با انتشارات انکس خدا حافظ شما, زنده باشید.

 -----

    

جشنواره جایزه رومی برای 29-30 نوامبر 2013 در مهمانخانه و استراحتگاه سوت پوینت در لاسویگاس برنامه ریزی شده است. معلومات بیشر در AfghanAwards.com  و در فیس بوک.

منتظر قسمت دوم مصاحبه ادوارد ظالم  بزودی در مورد جایزه رومی باشید.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160